حمل 12, 1396 08:34 Asia/Kabul
  • واکنش کابل به اظهارات مقام پاکستانی درباره حاکمیت یک منطقه مرزی

معاون سخنگوی رییس اجرایی دولت افغانستان، ادعای نماینده پاکستان درباره به رسمیت شناختن خط مرزی «دیورند» ازسوی رییس اجرایی دولت افغانستان را تکذیب کرد.

به گزارش روزجمعه خبرگزاری تسنیم، "جاوید فیصل" گفت: ادعای نماینده ایالت خیبر پختونخوا مبنی براین که عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان در دیدار با وی خط مرزی "دیورند" را به رسمیت شناخته است، بی اساس است.

«شاه جی گل آفریدی» نماینده پارلمان ایالتی خیبرپختونخوا که در جشن نوروز در ولایت بلخ شرکت کرده بود، ادعا کرد که رهبران افغانستان از جمله عبدالله عبدالله خط مرزی دیورند را به رسمیت شناخته است.

به گفته جاوید فیصل، رییس اجرایی افغانستان باهیچ مقام پاکستانی درباره خط دیورند گفت‌وگو نکرده است. این درحالی است که مقامات افغان بارها درباره خط مرزی دیورند واکنش نشان داده‌اند.

«غفور لیوال» سرپرست وزارت امور مرزها، اقوام و قبایل افغانستان چندی پیش در واکنش به اقدامات اخیر پاکستان همچون حملات موشکی و مسدود کردن مرزها با این کشور گفته بود که مقامات در دولت و ارتش پاکستان برای تخلیه ساکنان دو طرف خط مرزی دیورند تلاش می‌کنند.

وی دربیانیه‌ای اظهارداشت پاکستان با تشدید مشکلات مرزی با افغانستان و فشاربر پناهجویان افغان، سیاست خطرناکی را در پیش گرفته است.

پیشتر نیز حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان گفته بود پاکستان اختیارات قانونی برای دیکته کردن شرایط در رابطه با خط دیورند را ندارد.

کرزی افزود: افغاستان هیچ زمانی خط دیورند را به عنوان مرز رسمی بین دو کشور به رسمیت نشناخته و در آینده هم نخواهد شناخت.

کلیدواژه