حمل 13, 1396 08:14 Asia/Kabul
  • اظهارات جنجالی نماینده پارلمان افغانستان درباره خط

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان با تاکید برای یافتن ثبات در این کشور تصریح کرد، خط دیورند مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،"عبداللطیف پدرام" عضو پارلمان و رئیس حزب کنگره ملی افغانستان روزشنبه درنشستی در کابل اعلام کرد که این حزب دیورند را به عنوان مرز رسمی افغانستان و پاکستان می‌شناسد.

وی گفت: همه اقوام ساکن در افغانستان باید راه‌های رسیدن به ثبات در این کشور را بیابند و برای آن تلاش کنند.

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان همچنین خواستار احترام متقابل مقامات دو کشور افغانستان و پاکستان به یکدیگر شد و تاکید کرد دو کشور از مداخله در امور یکدیگر بپرهیزند.

عضوپارلمان افغانستان همچنین تصریح کرد، افغانستان توانایی به دست آوردن مناطق آن‎سوی خط دیورند را ندارد، بنابراین این خط را به رسمیت می‌شناسیم تا صلح در کشور به وجود آید.

این اظهارات درحالی مطرح شده است که مقام های افغانستان خط دیورند را به عنوان مرز رسمی با پاکستان به رسمیت نمی‌شناسند.

روزهای گذشته نیز یک عضو پارلمان ایالتی خیبرپختونخواه در پاکستان مدعی شده بود که عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان خط دیورند را به رسمیت شناخته است اما جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان این موضوع را تکذیب کرد.

با این وجود،نمایندگان پارلمان افغانستان معتقدند اظهارنظر لطیف پدرام، نظر شخصی وی بوده است وبه گفته آنان تمام مردم افغانستان باید درباره به رسمیت شناختن خط دیورند تصمیم بگیرند.

خط مرزی دیورند در سال 1893 میلادی به عنوان مرز بین افغانستان و هند تحت تسلط انگلیس مطرح وپس ازآن که پاکستان درسال 1947 تشکیل شد، خط دیورند به عنوان مرز بین دو طرف باقی ماند اما افغانستان با برگزاری لویه جرگه این خط مرزی را فاقد اعتبار دانست.

 

کلیدواژه