انتقاد مرکز خبرنگاران افغانستان از برخورد اشرف غنی
(last modified 1396-01-21T06:50:18+00:00 )
حمل 21, 1396 11:20 Asia/Kabul
  • انتقاد مرکز خبرنگاران افغانستان از برخورد اشرف غنی

به دنبال عدم پاسخگویی اشرف غنی به پرسش‌های شماری از خبرنگاران کشورش،نهادهای گوناگون نسبت به این برخورد واکنش نشان داده و این اقدام اشرف غنی را نقض صریح قانون خواندند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مرکز خبرنگاران افغانستان که یک نهاد غیردولتی حامی خبرنگاران است با نشربیانیه ای این برخورد رئیس جمهوری با خبرنگاران رسانه های داخلی را غیرقابل قبول و به شدت نگران کننده خواند.

در خبرنامه ی مرکز خبرنگاران افغانستان گفته شده که رئیس جمهور غنی برخلاف قانون حق دسترسی به اطلاعات که خودش توشیح کرده است و آن را از جمله افتخارات کاری اش میداند، به یک خبرنگار محلی اجازه نداد تا سوالی خارج از برنامه سفر دوره ای او مطرح کند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست خبری درخصوص سفر اخیرش به کشورهای استرالیا، اندونزی و سنگاپور، از پاسخ دادن به پرسش های شماری از خبرنگاران خودداری کرد و گفت که فقط به پرسش های مربوط به سفرش پاسخ می دهد. اما زمانی که خبرنگار شبکه الجزیره پرسشی به زبان انگلیسی در مورد نشست مسکو که قرار است تا پایان ماه آوریل برگزار شود،مطرح کرد رئیس جمهوری غنی به آن پاسخ داد.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری، در فیس بوکش تصریح کرده که خبرنگاران براساس تفاهم وعده کرده بودند که در پیوند به موضوع کنفرانس سوال می کنند بلافاصله بعداز کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهوری، کاربران شبکه های اجتماعی در افغانستان هشتک #سانسور_ممنوع! را استفاده کردند.

مسعود ترشتوال، مسئول رسانه های شورای حراست و ثبات، در واکنش به این برخورد رئیس جمهوری ، این نحوه ی رفتار با رسانه ها را تقلیدی از دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا خواند.این در حالی است که رسانه‌های افغانستان محوری‌ترین نقش را در تبیین واقعیت‌ها داشته‌اند. 

لازم به  ذکر است این که  ارگ ریاست جمهوری تأکید دارد که حکومت همواره از آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه ها حمایت کرده و از این ارزش مهم پاسداری خواهد کرد.

کلیدواژه