حمل 26, 1396 09:52 Asia/Kabul
  • نشست مسکو: بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد

شرکت کنندگان نشست مسکو پس از بحث و بررسی اوضاع افغانستان اعلام کردند که بحران افغانستان به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد و فقط گزینه سیاسی و مذاکره منجر به صلح افغانستان می شود.

به گزارش رادیو دری به نقل از جمهور؛ نشست مسکو روز جمعه (۲۵ حمل) با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، افغانستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد.در این نشست از گروه طالبان خواسته شد تا از فعالیت‌های نظامی خود دست بردارند و برای حل و فصل بحران افغانستان با دولت افغانستان داخل مذاکرات مستقیم شود. 

هدف از برگزاری این نشست "ادامه تلاش‌های منطقه‌ای برای تأمین صلح و امنیت در افغانستان" خوانده شده است. در خبرنامه وزارت خارجه روسیه آمده است که شرکت‌کنندگان این نشست تأکید کردند که بحران افغانستان هیچ راه حل نظامی نداشته و جنگ باید از طریق راه‌های سیاسی حل و فصل شود. در این خبرنامه همچنین گفته شده که مقام‌های بلندپایه کشورهای شرکت‌کننده در نشست در مورد افزایش فعالیت‌های تروریستی که منجر به تشدید جنگ و خونریزی در افغانستان شده است، ابراز نگرانی کردند. 

امریکا با وجود دعوت مسکو، در این کنفرانس شرکت نکرد. کاخ سفید می‌گوید که روسیه با دخالت دادن طالبان در گفت‌وگوهای صلح به این گروه نظامی مشروعیتی می‌بخشد که شایستگی آن را ندارد.وزارت خارجه روسیه در باره نگرانی‌های مقام‌های امریکا مبنی بر حمایت این کشور از گروه طالبان واکنش نشان داده و گفته که هدف از تماس دولت روسیه با طالبان "مشروعیت" بخشیدن به این گروه نیست.