امیدواری از نتایج نشست مسکو و نگرانی از رقابتهای آمریکا و روسیه
(last modified 1396-01-26T13:49:44+00:00 )
حمل 26, 1396 18:19 Asia/Kabul

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان با مهم دانستن اجلاس صلح افغانستان در مسکو با توجه به حضور و تعهد کشورهای منطقه گفت: عدم حضور امریکا در این نشست بیانگر دور تازه رقابت ها است .

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان می گوید "اجلاس صلح افغانستان در مسکو با توجه به حضور و تعهد کشورهای منطقه  می تواند یک گام موثر برای تامین امنیت و صلح افغانستان باشد.

محمد اسماعیل قاسمیار در مصاحبه با رادیو دری ضمن ابراز امیدواری از نتایج نشست مسکو تاکید کرد "باید کشورهای منطقه با اراده سیاسی و نیت صادقانه مشترک به افغانستان کمک کنند .

وی افزود :عدم حضور امریکا در نشست مسکو نشان‌دهنده این است که دور تازه رقابت ها در افغانستان در حال شکل گیری است چنانچه نیروهای امریکایی در افغانستان همزمان با برگزاری این نشست و انتقادهای تند روسیه از عملکرد آمریکا و ناتو ،سنگین ترین بمب خود را بالای پناهگاه‌های داعش در ننگرهار استفاده کرند.

مشاور امور بین الملل شورای عالی صلح افغانستان تصریح نمود" فکر نمی کنم بین دیدگاه افغانستان و نشست مسکو تناقضی وجود داشته باشد زیرا پیش از این دولت افغانستان بارها از طالبان خواسته که به روند صلح بپیوندند ولی مخالفین تا هنوز برای صلح اعلام آمادگی نکرده اند و بالعکس به حملات انفجاری شدت بخشیدند.

وی با اشاره به انتقادها از عملکرد شورای عالی صلح تصریح نمود"ساده انگاری است که همه تقصیرها را متوجه این شورا نماییم زیرا در بحران افغانستان ،بازیگران منطقه و فرامنطقه مثل آمریکا و ناتو حضور دارند.

قاسمیار گفت "رهبران طالبان مثل ملاعمر و اختر منصورهم  در خارج از مرزهای افغانستان حضور داشتند و سازمان استخبارات پاکستان اجازه نداد که بتوانیم با آنها گفتگو کنیم.

 

 

 

کلیدواژه