نگرانی از وضعیت حقوق زنان در ولایت غور
(last modified 1396-02-03T07:33:10+00:00 )
ثور 03, 1396 12:03 Asia/Kabul

خشونت‌های فزاینده علیه زنان، تبعیض جنسیتی و دها مورد نقض حقوق بانوان در ولایت غور ضمن ایجاد نگرانی در بین مسئولان دولتی، پای نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان را به این ولایت دور دست کشاند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان افغانستان گفته‌است: وضعیت زندگی، حقوقی و اجتماعی زنان در ولایت غور به شدت وخیم است و نهادهای دولتی در این منطقه از کشور هیچ کاری به دلیل بهبود این اوضاع انجام نداده‌اند.

«فوزیه کوفی» رئیس این کمیسیون که در راس هیاتی به دلیل بررسی این موضوع به ولایت غربی غور رفته‌ و از نزدیک با چگونگی مشکلات زنان آشنا شده گفته‌است: در ادارات دولتی برای زنان غوری هیچ سهمی داده نشده‌است.

وی با ابراز نگرانی از بدتر شدن این وضع در غور گفت: وضعیت زنان غوری هیچ تغییر مثبتی نکرده‌است.

این خشونت‌ها نگرانی جدی فعالان مدنی و مسئولان حقوق زنان را در پی داشته‌است.

«وزیر نورزایی» و « نوریه نوید» اعضای جامعه‌ی مدنی غور از مسئولان دولتی خواستارپیگیری جدی موارد خشونت علیه زنان در این ولایت دورافتاده شدند.

در همین حال «فوزیه کوفی» رییس کمیسیون امور زنان مجلس نمایندگان مسئولان امنیتی را به دلیل عدم بازداشت عاملان موارد خشونت علیه زنان به غفلت وظیفوی متهم کرد.

وی بر این باور است که در تمامی ادارات دولتی و نظامی غور مردسالاری بیداد می‌کند.

با این حال مقامات محلی در غور گفته‌اند:  حضور گروه‌های مسلح وابسته به طالبان، تفنگداران غیرمسئول و رسم و عنعنات ناپسند در این ولایت مانع بهبود وضعیت زنان غوری شده‌است.

«غلام‌ناصر خاضع» والی غور تصریح کرد: هیچ فرد مسلح غیرمسئولی در ادارات عدلی و قضایی این ولایت نفوذ ندارند و اجازه‌ی دخالت در امور این ادارات نیز برای آنان داده نخواهد شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه