دریافت اجبار مالیات از معلمان از سوی طالبان در ولایت فراه
(last modified 1396-02-03T14:25:30+00:00 )
ثور 03, 1396 18:55 Asia/Kabul

مسئولان محلی در ولایت فراه تایید کرده‌اند که تفنگداران مخالف دولت افغانستان در مناطقی از این ولایت، از معلمان (زن و مرد) مالیات اجباری دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، افراد وابسته به طالبان در برخی ولسوالی‌های فراه پیش از این دروازه‌های مکتب‌ها را به روی شاگردان معارف بسته بودند اما در اقدامی تازه این گروه مسلح مخالف دولت تصمیم گرفته تا قسمتی از حقوق ماهوار معلمان را به عنوان مالیات از آنان بگیرند.


«جمیله امینی» رییس شورای ولایتی فراه در گفت‌وگو با رادیودری این خبر را تایید کرد و گفت: گروه طالبان در ولسوالی‌های مختلف فراه با تغییر رویکرد اینبار دروازه‌های مکاتب را نبستند اما ماهانه از معلمان مرد 200 افغانی و از معلمان زن 500 افغانی را به عنوان مالیات جمع‌آوری می‌کنند.

امینی با بیان اینکه طالبان، مخالف حضور معلمان زن در مکاتب بودند اما اعضای این گروه در فراه اکنون روی منابع اقتصادی تمرکز بیشتری کرده و به فکر آن هستند تا از هر طریقی پول به دست آورند.

رییس شورای ولایتی فراه تاکید کرد: هم اکنون در بسیاری از روستاهای این ولایت طالبان این اقدامات را روی دست گرفتند که باعث نگرانی مردم و مسئولان دولتی شده‌است.

امینی با پیش‌بینی وضعیت بدی  برای معارف فراه تصریح کرد، نیروهای امنیتی فراه نیز توان نظامی آنچنانی را ندارند که به دلیل تامین امنیت این مناطق نیروهای بیشتری به روستاها اعزام کنند.

وی از دولت افغانستان خواست تا به این اوضاع سروسامان بدهد.

در همین حال «ناصرمهری» سخنگوی والی فراه با آنکه از این تصمیم جدید گروه طالبان ابراز بی خبری کرد اما گفت، نیروهای مخالف مسلح دولت از هر طریقی مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کنند و قصد دارند تا منابع عایداتی بیشتری برای خودشان دست و پا کنند.

مهری اظهار داشت، کشت و قاچاق مواد مخدر، دخالت در طرح‌های اقتصادی مناطق نا امن، جمع‌آوری عشر و زکات از مردم و دریافت مالیات‌های گوناگون از جمله راه‌های پیدا کردن منابع مالی طالبان فراه است.

وی با اشاره بر اینکه برخورد این گروه نسبت به سال‌های قبل با معارف و مراکز درمانی بسیار تغییر کرده است، افزود: در سال‌های گذشته حتی معلمان زن اجازه نداشتند تا در مناطق زیر کنترل طالبان به مکتب‌ها رفته و تدریس کنند.

مهری تاکید کرد، دولت افغانستان به نیروهای مسلح مخالف  اجازه نخواهد داد تا امنیت را در بخش‌های از این ولایت بر هم بزنند.

کارشناسان نیز بر این عقیده‌اند که طالبان در سال جدید خورشیدی با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و به هر طریقی قصد جبران این چالش را دارند.
عملکرد سران طالبان نیز در تصمیم گیری‌ها از جمله تشویق گسترده مردم به کشت مواد مخدر، پرداخت مالیات و زکات نیز ضعف مالی آنان را نشان می‌دهد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.