ثور 07, 1396 17:20 Asia/Kabul

مسئولان محلی در حوزه‌ جنوب غرب افغانستان از بهره‌برداری چندین طرح عمرانی که با هزینه‌ بالغ بر 700 ملیون افغانی در ولایت‌های «فراه» و «نیمروز» به پایه‌ی اکمال رسیده‌ است خبر دادند.

به گزارش خبرنگار رادیو رادیو دری، «احمد عرب»، سخنگوی والی نیمروز در گفت‌وگو با رادیودری آغاز و افتتاح پروژه‌های عام‌المنفعه را از برنامه ‌های جدید دولت افغانستان به دلیل توسعه‌ی شهری و روستایی ولایت نیمروز عنوان کرد و گفت: طرحی که اخیرا از سوی دولت افغانستان به بهره‌برداری سپرده شده «کانال خوابگاه» در نیمروز است.
وی با بیان اینکه پس از این زمین‌های زیاد کشاورزی نیز آبیاری و احیا خواهد شد، افزود: با بهره برداری از این کانال بیشتر زمین‌های زراعتی زیر کشت خواهد رفت و زمینه ایجاد اشتغال برای کشاورزان و همینطور ایجاد محیط زیست سالم فراهم می‌شود.
سخنگوی والی نیمروز ضمن اینکه  از مردم روستای «خوابگاه» خواست تا در حفظ و مراقبت این کانال تلاش مضاعف بخرج دهند، گفت: با بهره برداری از این کانال «5000 »هزار هکتار زمین زیر کِشت خواهد رفت و در حدود 5 هزار خانواده از آن استفاده خواهند کرد.
وی افزود: هزینه این پروژه به ارزش 257 میلیون افغانی از طرف بانک جهانی پرداخت و توسط وزارت انرژی و آب به مدت یکسال ساخته شده است.
این مقام محلی نیمروز نقش مردم را در حفاظت این پروژه و سایر طرح‌های زیربنایی مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: اهداف اساسی این پروژه بازسازی و احیای مجدد کانال «خوابگاه»، بهبود وضع آبی زمین‌های کشاورزی و ایجاد اشتغال برای ده‌ها کشاورز در روستای خوابگاه می‌باشد.

در همین حال مقام‌های محلی فراه گفته‌اند: با حضور «محمود بلیغ»، وزیر فواید عامه افغانستان چندین طرح سازندگی در فراه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

«ناصر مهری» سخنگوی والی فراه به رادیودری گفت: سرک ولسوالی لاش و جوین که از سال‌ها پیش  تخریب شده و مردم را با مشکل مواجه ساخته بود، توسط وزیر فواید عامه و والی این ولایت افتتاح شد.
مهری با بیان اینکه طول این سرک 32.630 کیلومتر است و از بودجۀ برنامه ملی راه سازی روستایی(NRAP) وزارت فواید عامه توسط یک شرکت ساختمانی داخلی ساخته شده است، افزود: احداث این جاده 18 ماه را در بر گرفته و هزینه آن 471 میلیون و 631 هزار افغانی شده‌است.
سخنگوی والی فراه هم چنان به افتتاح کار و بهره‌برداری از سایر پروژه‌های توسعه‌وی در این ولایت غربی افغانستان اشاره کرد و افزود: ساخت سرک حفظ و مراقبت آن و آسفالت یک لایه بطول پنج کیلومتر در فراه – فراهرود، به هزینۀ 27 میلیون و 3474 افغانی از بودجۀ بانک جهانی ساخته شده و کار ساخت آن 6 ماه در بر گرفته است.
مهری تصریح کرد: در کنار این 5 پلچک در مسیر سرک فراه – فراهرود به ارزش دو میلیون و 396 هزار868 افغانی از بودجۀ وزارت فواید عامه کشور به بهره برداری سپرده شده است.
در فراه به دلیل حضور گسترده طالبان پروژه‌های سازندگی با کُندی پیش می‌رود.

اما سخنگوی والی فراه حمایت مردم از بازسازی‌ها و احداث طرح‌های زیربنایی را در تامین امنیت موثر دانسته تاکید کرد: مردم فراه از جنگ و نابسامانی خسته شده و باتمام توان به دلیل توسعه‌ی این ولایت و به ثمر رسیدن این طرح‌ها همکاری می‌کنند.

ولایت فراه در غرب افغانستان در سالیان گذشته و بخصوص سال قبل بیشترین ناامنی‌ها را در خود شاهد بوده و هم اکنون نیز گفته می‌شود در برخی از ولسوالی‌های آن مخالفان مسلح دولت حضور گسترده دارند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان حیدری موجود است.