8 ثور سالروز پیروزی مجاهدین افغانستان بر ارتش سرخ شوروی
(last modified Fri, 28 Apr 2017 07:53:39 GMT )
ثور 08, 1396 12:23 Asia/Kabul
  • 8 ثور سالروز پیروزی مجاهدین افغانستان بر ارتش سرخ شوروی

8 ثور سالروز پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان است که مجاهدین مسلمان موفق شدند بعد از سال‌ها مبارزه با ارتش سرخ شوروی و حکومت دست نشانده آن، سقوط حکومت کمونیستی را جشن بگیرند.

کودتای کمونیستی در 7 ثور سال 1357 بستر مناسبی برای تجاوز  ارتش سرخ شوروی به افغانستان شد و در 8 جدی 1358 کشور مورد تجاوز ارتش سرخ قرار گرفت.

با اشغال افغانستان توسط شوروی، مقاومت مردم مسلمان این کشور که از مدت‌ها قبل در مقابل دولت کودتا آغاز شده بود، به تدریج افزایش یافت.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) نیز پشتوانه روحی و روانی مجاهدین گردید و با این پیروزی مجاهدین مسلمان افغانستان نیز پیروزی خود را در مقابل بیگانگان حتمی احساس می‌کردند.

یک ماه بعد از پیروزی انقلابی اسلامی ایران بود که در 24 حوت بزرگترین قیام تاریخی بر علیه حکومت مارکسیستی با تاثیر از انقلاب اسلامی ایران در شهر هرات افغانستان که با مرزهای شرقی ایران همسایه بود آغاز شد که در این قیام بیش از هزاران نفر به شهادت رسیدند.

مقاومت مردم افغانستان خیلی زود در سرتاسر کشور گسترش یافت و ارتش سرخ شوروی با تمام امکانات خود نتوانست از مقاومت مردم جلوگیری کند.

سرانجام ارتش سرخ شوروی بعد از 9 سال اشغال افغانستان، با بر جای گذاشتن 13هزار کشته، 35 هزار مجروح، 311 مفقود الاثر و از دست دادن 114 فروند هواپیما و 322 فروند هلیکوپتر جنگی، مجبور شد در 26 بهمن سال 1367 خاک این کشور را ترک کند.

تصور عمومی این بود که با خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان، حکومت کمونیستی در کابل در اسرع وقت سقوط خواهد کرد و حکومت اسلامی تشکیل شده از نیروهای جهادی در افغانستان تشکیل خواهد شد.

بعد از خروج نیروهای شوروی از افغانستان، رژیم «نجیب الله»، تا ثور سال 1371 مقاومت کرد ولی سر انجام سقوط کرد و در شب 8 ثور خبر برکناری نجیب الله از قدرت اعلام شد.

با سقوط حکومت نجیب الله دولت انتقالی مجاهدین که در پیشاور پاکستان اعلام حضور کرده بود به رهبری «صبغت الله مجددی» وارد کابل شد و مجاهدین مسلمان افغانستان قدرت را در 8 ثور سال 1371 به دست گرفتند.

و اینگونه پیروزی انقلاب اسلامی افغانستان جشن گرفته شد، هر چند که خیلی زود جنگ‌های داخلی آغاز شد و افغانستان وارد مرحله دیگری از بحران سیاسی شد.