ثور 09, 1396 13:22 Asia/Kabul

علما، روحانیون، اساتید دانشگاه و حوزه در یک گرد‌همایی وسیع که به دلیل تجلیل از عید مبعث و استقبال از عیاد شعبانیه در ولایت هرات برگزار شد بر اتحاد، یکپارچکی  و هم‌دیگر پذیری تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، سخنرانان در این مراسم، دین اسلام را دین عطوفت، مهربانی، یک‌رنگی و صداقت عنوان کردند واز مسلمانان خواستند تا نگذارند دشمنان این دین در بین آنان رخنه کرده و با طرح برنامه‌هایی ایجاد اختلاف کنند.

«مولوی سیداحمد آخوندزاده»، رئیس شورای اخوت اسلامی هرات، با بیان اینکه در وضعیت کنونی بیشتر از هرزمان دیگری میطلبد تا مسلمانان دوشادوش یک دیگر از دین و ارزش‌های اسلام عزیز دفاع و حراست کنند، گفت: دشمنان دین اسلام  در کمین هستند تا آرامش مسلمانان را با طرح نقشه‌هایی از آنان بگیرند و بیشترین خطر هم اکنون در افغانستان دیده می‌شود.
آخوندزاده با اشاره بر اینکه مردم مسلمان افغانستان اعم از تشیع و تسنن سالیان سال است که در کنار هم برادر گونه زندگی می‌کنند و هیچ اختلافی در بین آنان نیست، افزود: اینگونه برنامه‌های سو دشمن به هدف برهم زدن ثبات و امنیت در کشور است و باید تاکیدی مجدد شود به دلیل تجدید میثاق با ارزش‌های دینی در بین مسلمانان.

وی زنده نگهداشتن مناسبت‌های بسیار پر ارزش دینی را از اولویت‌های مردم و مسئولان دولتی دانست.

« حجت الاسلام موسی رضایی»، رئیس شورای علمای تشیع هرات نیز در این مراسم سخنرانی کرد و صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز را حق مردم مسلمان افغانستان دانست.

رضایی با بیان اینکه وحدت آفرینی در جامعه، وابسته به این است که زیرساخت های فرهنگی، دینی و ارزشی توسط علما و روحانیون زنده نگهداشته شود، افزود: جامعه اسلامی پایه گذاران وحدت اسلامی در عصر حاضر هستند  و باید جهاد در برابر جهل‌، گمراهی، نابسامانی‌های اجتماعی و ایجاد اختلاف نهادینه شود.

در همین حال «مولوی عبدالرحمن مرادی» منشی شورای علما و روحانیون غرب افغانستان عدم وحدت و یکپارچگی در بین امت اسلامی را سرآغاز شکست و یکی از عوامل ذلت مسلمانان دانست.
وی با بیان اینکه جوامع  اسلامی هم اکنون درگیر اختلافاتی است که سبب شده بیگانگان به ممالک اسلامی آنان پای بگذارند، تصریح کرد: مبحث وحدت را باید از قالب شعار بیرون کنیم وبه آن جنبه عملی ببخشیم که نه تنها از این طریق  دستور خدا و پیامبر(ص) اطاعات می‌شود بلکه راه برون رفت از بسیاری از معضلات کنونی جوامع اسلامی خواهد بود.

این عالم دینی، وظیفه و مسئولیت همه‌ی مسلمانان دانست که از ایام با برکت مذهبی و مناسبت‌های با ارزش اسلامی تجلیل کنند و نگذارند تا این روزها و یاد و خاطرات آن از ذهن‌ها پاک شود.

شورای اخوت اسلامی هرات از معتبرترین نهادهای دینی ولایت هرات محسوب می‌شود که زیر نظر بزرگترین علمای سرشناس کشوری و محلی فعالیت دارد.

این نهاد دینی برنامه‌های وسیعی را به دلیل ایجاد وحدت و برادری  همه ساله در ولایت هرات برگزار می‌کند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.