ثور 22, 1396 15:31 Asia/Kabul
  • برقراری امنیت پایدار در افغانستان با مشارکت همسایگان

مشاور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «بحران امنیت» در افغانستان موضوعی منطقه‌ای است و برقراری امنیت پایدار در این کشور بدون مشارکت منطقه‌ای به ویژه مشارکت همسایگان، امکان پذیر نیست.

«رسول موسوی» مشاور وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در کنفرانس بین المللی «تحقق صلح افغانستان: بیم‌ها و امیدها» در اسلام آباد پایتخت پاکستان، به سه بحران مهم افغانستان یعنی «ثبات، امنیت و توسعه» اشاره کرد و گفت: علت ادامه وضعیت بحرانی افغانستان در ایجاد ثبات، امنیت و توسعه پایدار، بی‌توجهی به دلایل ریشه‌ای این بحران است. 

موسوی، «بحران ثبات» را «چالشی داخلی»؛ «بحران امنیت» را موضوعی منطقه‌ای و «بحران توسعه» افغانستان را موضوعی بین المللی دانست و افزود: بحران امنیتی، سیاسی و اقتصادی افغانستان با فعالیت‌های نظامی گروه طالبان، گروه تروریستی القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و همچنین با ادامه اختلافات بین نخبگان حکومتی و مدیران مناطق مختلف در سال جاری ادامه خواهد داشت.

موسوی تصریح کرد: تلاش برای برقراری امنیت در افغانستان با تکیه بر قدرت نظامی آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و فراموش کردن اهمیت و نقش کشورهای منطقه، یکی از اشتباهات در این زمینه بوده است.

مشاور وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه راه حل بحران افغانستان را باید در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین المللی جست وجو کرد، گفت: بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی این کشور از طریق مشارکت همه نیروهای سیاسی و اجتماعی موثر در روند صلح امکان پذیر است.

کلیدواژه