ثور 31, 1396 17:59 Asia/Kabul

افزایش مراکز توزیع قلیان در شهر و حومه‌ی هرات و گرایش طیف‌های مختلف برای استفاده از آن دربین شهروندان نگرانی‌هایی را در بین خانواده‌ها و مسئولان صحت عامه بوجود آورده‌ است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، اداره‌ صحت‌عامه ولایت هرات تصمیم گرفته‌ است در هماهنگی با مسئولان امنیتی استفاده از قلیان در کافی شاپ‌ها و قلیان‌خانه‌های این ولایت را ممنوع و قلیان‌ها را جمع اوری کند.

مسئولان این اداره تاکید می‌کنند بر اساس دستور رییس جمهور افغانستان استفاده از قلیان ممنوع و با متخلفین برخورد خواهد شد.

«محمد رفیق رحیمی» عضو نظارت صحت عامه ولایت هرات با بیان اینکه در گذشته‌ها نیز اقداماتی از این دست به دلیل جمعاوری قلیان‌ها از رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها بخاطر نبود راهکار مناسب با شکست روبرو شده بود، گفت: اخیرا قانون منع استفاده از دخانیات در اماکن عمومی وضع شده و بر اساس این قانون صحت عامه در هماهنگی با مسئولان امنیتی جلو استفاده از سیگار و قلیان در این مکان‌ها را خواهد گرفت.

در همین حال مسئولان امنیتی در ولایت هرات با تاکید بر اینکه از این پس اجازه‌ استفاده از قلیان‌ را در اماکن عمومی نخواهند داد گفته‌اند: در این باره با اداره‌ی صحت عامه هرات همکاری خواهند کرد.

«عبدالغفارخادمی» معاون اداره مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات تصریح کرد: قلیان‌ها و موادیکه در آن استفاده می‌شود به گونه‌ی غیرقانونی وارد هرات  می‌شود و هیچ کنترلی به دلیل جلوگیری از ورود آن به افغانستان وجود ندارد.

از سوی دیگر کارشناسان بهداشتی در هرات بر یان باروند که استفاده از دخانیات و بخصوص قلیان‌های میوه‌ای باعث بروز بیماری‌های صعب‌العلاج در بین مردم می‌شود.

«دکتر سلطانی» متخصص امراض ریه‌وی در شفاخانه‌ی حوزه‌وی هرات تاکید دارد: استفاده از این دخانیات باعث بروز امراض سرطانی در فرد خواهد شد.

با وجود اینکه بارها مسئولان صحت عامه ولایت هرات در خصوص مضرات استفاده از دخانیات و بخصوص قلیان هشدار داده‌اند،  اما هنوز هم صدها قلیان‌خانه و کافی شاپ‌ در ساعات مختلف شبانه روز پذیرای دها تن از مردم بخصوص جوانان به دلیل استفاده از این قلیان‌ها هستند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.