جوزا 01, 1396 11:58 Asia/Kabul

برق نعمت الهی است که مردم افغانستان از تولید داخلی آن در بسیاری از ولایت‌های این کشور محرومند و عمدتا در شهرهای مثل هرات، کابل، مزار شریف و قندهار از برق وارداتی کشورهای همسایه استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،ساکنین ولایت هرات هم از 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان برق وارداتی دارند و برای استفاده از آن در شهرک صنعتی و روشنایی منازل بهره می‌گیرند.

اما مدتیست که هزینه‌های مصرفی برق در ولایت هرات به گونه‌ی سرسام آوری افزایش پیدا کرده و صدای اعتراض مردم را بالا کرده است.

شماری از شهروندان هرات و فعالان مدنی که از افزایش بی پیشینه‌ی مصرفی برق به شدت اعتراض دارند، گردهم جمع شده تا راهی برای برون رفت از این معضل پیدا کنند.

اشتراک کنندگان این نشست پافشاری دارند تا زمانیکه این مشکل حل نشود تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند هزینه‌های اضافی برق را بپردازند.

«وحیداحمد کامرانی» رییس اداره‌ی برشنا در هرات هشدار داد کسانیکه از پرداخت هزینه‌های مصرفی برق خود داری کنند، برق شان از سوی کارمندان این اداره قطع خواهد شد.

از سوی دیگر «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات به رادیودری گفت: در پی اعتراضات مردمی نسبت به افزایش مصرفی برق هیاتی از جانب مسئولان مرکزی به هرات آمده و به زودی این مشکل بررسی و بر طرف خواهد شد.

با این حال فعالان مدنی هم با مردم همنوا شده و شرکت برق هرات را به فریبکاری متهم کردند.

هیات اعزامی رییس اجراییه دولت وحدت ملی اکنون در حال بررسی مشکلات بوجود آمده در بین مردم و اداره‌ی برق این ولایت است.

مردم نیز منتظراند تا نتیجه‌ی این بررسی‌ها را ببینند.

این در حالیست که نمایندگان مردم هرات در ولسی جرگه‌ی افغانستان از ساکنین این ولایت خواسته‌اند تا پول مصرفی برق را که اخیرا اداره برشنا فرستاده است پرداخت نکنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه