گزارش خبری؛ افزایش نگرانی ها از سقوط احتمالی برخی مناطق ولایت غزنی
(last modified Sat, 27 May 2017 11:05:57 GMT )
جوزا 06, 1396 15:35 Asia/Kabul
  • گزارش خبری؛ افزایش نگرانی ها از سقوط احتمالی برخی مناطق ولایت غزنی

گزارش ها از ادامه حملات طالبان در برخی از مناطق افغانستان از جمله در ولایت غزنی حکایت دارد که همین امر باعث نگرانی مردم و برخی از مقامات این کشور شده است .

بر اساس آخرین گزارش ها، درباره سقوط شهرستان "واغز" در ولایت غزنی به دست طالبان افغانستان، گزارش های متفاوتی منتشر شده است .

به گزارش خبرگزاری آوا  ، ذبیح الله مجاهد  سخنگوی گروه طالبان ادعا کرد که شهرستان واغز به تصرف این گروه درآمده اما جنرال امین الله امرخیل، فرمانده پلیس غزنی ادعای این گروه را رد کرده است.

گفته می شود که  چند روز قبل نیز طالبان دو بار شهرستان  واغز را هدف حمله قرار داد و مدعی شد آنرا به تصرف خود در آورده است .

این در حالیست که قبلا  سخنگوی فرماندهی- امنیتی ولایت غزنی از احتمال سقوط برخی از شهرستان های این ولایت توسط طالبان ابراز نگرانی کرده بود.

"فهیم امرخیل"  قبلا هشدار دا ده بود، اگر نیروهای امنیتی افغانستان به حفظ ونگهداری شهرستان های ولایت غزنی بی توجه باشند  ممکن است برخی از این شهرستان ها توسط  طالبان سقوط کند.

چندی قبل هم والی غزنی افغانستان از حضور عناصر گروه تروریستی داعش در این ولایت از جمله درشهرستان های " ناوه "  و  گیلان ابراز نگرانی کرده  بود.

«عبدالکریم متین»   بابیان اینکه  عناصر داعش از  ولایت غزنی به عنوان گذرگاهی برای رسیدن به شمال افغانستان استفاده می کنند ،هشدار داد اگر جلوی تردد آنان گرفته نشود، ناامنی بخش های زیادی از این ولایت را فراخواهد گرفت.

چند روز پیش هم  اعضای طالبان  ساختمان یک مدرسه دخترانه را در حومه  غزنی منفجر کردند . این مدرسه دخترانه بیش از ششصد دانش آموز دارد.

پس ازاین انفجار ، « محمد عابد عابد » رئیس اداره معارف ولایت غزنی افغانستان اعلام کرد، بیست مدرسه علوم دینی در ولایت غزنی  به دلیل تهدید گروه طالبان تعطیل شده است .

در حال حاضر بیش از هزار مدرسه در سراسر افغانستان به دلیل تهدیدهای امنیتی تعطیل شده است و  دو ونیم میلیون دختر افغان به دلیل مشکلات امنیتی از تحصیل  بازمانده اند.

گفتنی است که اغلب شهرستانهای ولایت غزنی در تصرف طالبان و گروه تکفیری داعش قراردارد که ادامه این وضعیت برای مردم افغانستان نگران کننده است. 

گسترش حملات طالبان در حالی  است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا  به دنبال ارائه پیشنهادهای  به دونالد ترامپ  درباره افزایش حضور نظامیان امریکائی در افغانستان   است.

 

کلیدواژه