عالمی بلخی: بیش از یک میلیون مهاجر در سال جاری به افغانستان باز می‌گردند
(last modified Mon, 29 May 2017 06:56:26 GMT )
جوزا 08, 1396 11:26 Asia/Kabul
  • عالمی بلخی: بیش از یک میلیون مهاجر در سال جاری به افغانستان باز می‌گردند

«سید حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجرین افغانستان می‌گوید که براساس پیش‌بینی‌های این وزارت احتمال می‌رود که در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون مهاجر دوباره به این کشور بازگردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «سید حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجرین افغانستان می‌گوید که براساس پیش‌بینی‌های این وزارت احتمال می‌رود که در سال جاری میلادی بیش از یک میلیون مهاجر دوباره به این کشور باز گردند.

وزیر مهاجرین افغانستان به جمهور گفت: از آغاز سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به 140 هزار مهاجر افغان دوباره به کشور بازگشته‌اند.

عالمی بلخی گفت: از بین این مهاجرین  بیش از 89 هزار نفر از ایران، بیش از 55 هزار نفر از پاکستان، نزدیک به یک هزار نفر به صورت داوطلبانه از کشورهای اروپایی و حدود 329 نفر دیگر به صورت اجباری از اروپا به کشور باز گشته‌اند.

وی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های این وزارت احتمال می‌رود که تا اواخر این سال آمار بازگشت مهاجرین افغان از کشورهای خارجی مخصوصا ایران و پاکستان به بیش از یک میلیون نفر برسد.

به گفته وزیر مهاجرین، این وزارت برای بازگشت‌کنندگان احتمالی از کشورهای خارجی در جریان این سال، برای هر نفر یک امتیاز سرپناه و 400 دلار در نظر گرفته اما بودجه و زمین مورد نیاز برای بیش از یک میلیون مهاجر به طور کامل تهیه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این وزارت طرز العمل تهیه بودجه مورد نیاز و اختصاص زمین به مهاجرین را به ریاست جمهوری افغانستان فرستاده که به زودی پاسخ آن دریافت خواهد شد.

در جریان سال 2016 میلادی نیز بیش از یک میلیون مهاجر افغان از کشورهای مختلف ایران و پاکستان دوباره به افغانستان بازگشته بودند.

کلیدواژه