جوزا 10, 1396 10:02 Asia/Kabul
  • ۹۰ درصد خبرنگاران در افغانستان به اطلاعات دسترسی ندارند

نظر سنجی اخیر دیدبان حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نشان می‌دهد که ۹۰ درصد خبرنگاران در این کشور به‌ اطلاعات دسترسی ندارند.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا،"مجیب خلوتگر" رئیس اجرایی نی، امروز (سه شنبه) در نشست ارایه نتایج این نظر سنجی گفت: نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد که به‌طور میانگین از هر ۱۰ نفر خبرنگار در کشور تنها یک تن به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند.

آقای خلوتگر افزود که ۹ تن دیگر یا ۹۰ درصد باقی‌مانده دسترسی درست به‌اطلاعات ندارند.

خلوتگر دلیل دسترسی نداشتن خبرنگاران به‌اطلاعات را آگاهی نداشتن مقامات دولتی در مورد قانون دسترسی به اطلاعات،‌ کافی دانستن کنفرانس و مصاحبه به عنوان اطلاعات ازسوی مقامات، بهانه گیری و برخورد تبعیض آمیز مسوولان دولتی عنوان کرد.

رئیس اجرایی نی از حکومت افغانستان خواست که ارایه اطلاعات را تنها به نشت‌های خبری خلاصه نکند، بلکه اطلاعات بیشتر را در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار دهند.

او در ادامه با اشاره به نتایج نظرسنجی افزود،  که این نظر سنجی در ۱۳ ولایت (کابل، بامیان، بدخشان، بلخ، بغلان، فاریاب، غزنی، هرات، قندهار، کنر، لغمان، ننگرهار و تخار) انجام شده‌است.

خلوتگر تصریح کرد که ۱۸۰ خبرنگار از ولایت‌های فوق در نظر سنجی شرکت کرده‌ بودند.

براساس گفته‌های خلوتگر؛ خبرنگاران در این نظرسنجی گفته‌اند که حکومت به جز توشیح قانون دسترسی به اطلاعات کار موثر دیگری در عرصه کار رسانه‌ها انجام نداده‌است.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که هفته‌گذشته رئیس کمیسیون دسترسی به اطلاعات افغانستان نیز از چندین نهاد معتبر دولتی به عنوان ناقض قانون دسترسی به‌اطلاعات یاد کرده‌ بود.