جوزا 11, 1396 14:56 Asia/Kabul
  • ترمپ در تماس تلفنی با غنی: تروریستها دشمن تمامی تمدن‎ها هستند

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با اشاره به حمله دیروز (چهارشنبه ۱۰ جوزا) شهر کابل، ترویستها را "دشمن تمامی تمدن‎ها" خطاب کرد.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه طلوع افغانستان، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا در یک گفت‎وگوی تلفونی با رییس جمهور افغانستان، همدردی‎اش را دربارۀ جان باختن و زخمی شدن صدها تن در رویداد تروریستی چهارشنبۀ کابل، به رییس جمهور و مردم افغانستان ابراز کرد.

وی با نکوهش این حمله، "تررویستها را دشمن تمامی تمدن ‏ها گفته است و از شجاعت نیروهای افغان برای دفاع از کشور شان ستایش کرد."

به گفته ترامپ، سفارت امریکا در کابل در همکاری با حکومت افغانستان به قربانیان این حمله، کمک می‌کند تا عاملان این حملۀ تروریستی، تعقیب شوند.

از سویی هم، ریکس تیلرسن، وزیر خارجۀ امریکا نیز این حمله را به شدت محکوم کرد.

وی با ابراز تسلیت به خانواده و دوستان قربانیان این حمله، برای بهبود هر چه سریعتر وضعیت صحی زخمیان، آرزو کرد.

وی این حمله را، یک عمل "بی معنی و بزدلانه" توصیف و تاکید کرد که تعهد واشنگتن در قبال افغانستان تزلزل ناپذیر است.

وی مدعی شد "امریکا در کنار حکومت و مردم افغانستان ایستاده  و به حمایت‏ش از تلاش‎های حکومت و مردم افغانستان برای رسیدن به صلح، امنیت و رفاه ادامه خواهد داد."

این اظهارات مقامات امریکایی در حالی است که به گفته شاهدان عینی هواپیماهای این کشور بارها با ارسال سلاح و بسته های مشکوک از گروههای تروریستی از جمله داعش در عراق و افغانستان حمایت کرده اند.

از سوی دیگر قرارداد تسلیحاتی 480 میلیارد دلاری امریکا با عربستان سعودی که بزرگترین مرکز نفاق و اشاعه تروریزم در منطقه است ،  با ادعاهای مقامات ارشد این کشور مبنی مبارزه با تروریزم در افغانستان متناقض است.

در حملۀ مرگبار در چهار راهی زنبق در شهر کابل، بیش از 90 تن جان باختند و بیش از ۴۰۰ تن دیگر، زخم برداشته‎اند.

گفته می‎شود که بیشتر قربانیان این حمله غیر نظامیان به شمول زنان و کودکان‎اند.