اسد 26, 1395 08:33 Asia/Kabul
  • سخنان حنیف اتمر درباره موضع پاکستان درمبارزه با تروریسم

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد: مبارزه پاکستان علیه تروریسم تنها یک ادعا است.

اتمرگفت: پاکستان باید با ارائه مدرک ثابت کند که به طور جدی با تروریسم مبارزه می کند.

وی گفت: افغانستان عاملان حملات خونین در پاکستان از جمله حمله سال 2014 به مدرسه ای وابسته به ارتش این کشور در شهر پیشاور را دستگیر کرد و به مقامات پاکستان تحویل داد، اما اسلام‌آباد تاکنون علیه شورای کویته و گروه حقانی هیچ اقدامی نکرده است.

اظهارات اتمر درباره مبارزه پاکستان با تروریسم، ادامه مواضع گذشته دولت کابل درباره نحوه برخورد اسلام آباد با افراط گرایی است. از نظر دولت افغانستان، پاکستان با تمایز بین طالبان، در روند مقابله با این گروه اختلال ایجاد کرده است.

به باور مقامات کابل، پاکستان با تقسیم گروه طالبان به طالبان بد و خوب موجب شده است اقدامات دولت افغانستان در مبارزه تروریسم در این کشور ناکام بماند. از دید دولت افغانستان، پاکستان متهم است که با تفکیک طالبان خوب و بد، از طالبان افغانستان حمایت می کند و علیرغم درخواست های مکرر کابل اقدامی علیه آنان انجام نداده است. دولت پاکستان، طالبان فعال در این کشور را تهدید منافع ملی و امنیتی خود می داند و علیه این گروه برنامه های مهار را در پیش گرفته است. این موضع دولت افغانستان، از سوی هند و آمریکا هم حمایت می شود.

از نظر دولت هند، پاکستان سیاست دو گانه ای در برخورد با تروریسم دارد و این کشور را به طراحی جنگ های نیایتی در هند از طریق گروه های افراطی متهم می کند. دولت آمریکا هم می گوید، سیاست پاکستان در مبارزه با تروریسم شفاف نیست. آمریکا سیاست های تنبیهی علیه اسلام آباد از جمله محدود کردن کمک های مالی و نظامی و افزایش همکاری با هند را در پیش گرفته است.

چندی پیش مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پاکستان را به برخورد گزینشی با گروه‌های تروریستی متهم کرد و گفت: دولت آمریکا به صراحت به مقامات پاکستان اعلام کرده که باید همه گروه‌های تروریستی از جمله گروه‌هایی که همسایگان پاکستان را هدف قرار می‌دهند، تحت تعقیب قرار دهند.

از نظر افغانستان، آمریکا و هند، دولت پاکستان تنها علیه آندسته از گروه های تروریستی می جنگد که امنیت این کشور را به مخاطره می اندازند و از برخورد با گروه هایی که ضد همسایگان پاکستان عمل می کنند، اجتناب می کند. در چنین شرایطی است که پس از انفجار اخیر تروریستی در شهر کویته پاکستان که نزدیک به یکصد کشته و دهها زخمی برجای گذاشت، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در پیام تسلیت خود به دولت وملت پاکستان تاکید کرد: سفارش می کنم بدون فرق گذاشتن برضد تروریست ها اقدام کنند زیرا تروریسم، دین، قانون، نژاد و قومیت نمی شناسد.

کارشناسان می گویند، تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهاست که حتی کشورهای دارای سیاست دوگانه در مواجهه با افراط گرایی را نیز تهدید می کند.

کلیدواژه