جوزا 13, 1396 11:28 Asia/Kabul

رویداد خونینی که روز چهارشنبه درشهر کابل پایتخت افغانستان صورت گرفت، خشم و انزجار همه اقشار مردم را در این کشور در پی داشته ‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در ولایات «هرات، فراه، غور و بادغیس»  نیز صدها تن از مردم این مناطق در نمازهای جمعه و راه‌پیمایی‌های اعتراضی قتل، کشتار بی رحمانه‌ی مردم و حملات تروریستی را محکوم کردند.

رییس شورای علما و روحانیون غرب افغانستان نیز پس از چند روز سکوت اما با شدیدترین الفاظ انجام هرگونه عملی که باعث ضرر رسیدن به مسلمانان می‌شود از جمله حمله‌ تروریستی در کابل را تقبیح کرد و برای شهدا بهشت برین و برای بازماندگان صبر التجا کرد.

«مولوی خدا داد صالح» رییس این شورا که در جمع هزاران تن از نمازگذاران در هرات سخنرانی می‌کرد، وقوع این رویدادها را برخلاف دستورات دین مقدس اسلام دانست و عاملان آن را دشمنان صلح و امنیت کشور برشمرد.

مولوی صالح، ریختن خون مسلمانان آنهم در ماه مبارک رمضان را عملی ناروا وظلم بزرگ در حق مسلمین دانست و ضمن انتقاد ازعملکرد بعضی ها که در صفحات اجتماعی مبنی بر سکوت علما مطلب می نویسند، گفت: علما همواره در برار نابرابری‌ها، ظلم، تجاوز و کشتار مردم مظلوم افغانستان صدای اعتراض خود را بلند کرده اند.

این عالم دینی در هرات اظهار داشت، کسی به گفته‌های علما و روحانیون بخصوص موضع ‌گیری این شورا در برابر این رویدادها توجهی نمی‌کند.

شماری از نمازگذاران نیز رویداد کابل را که در پی آن صدها تن از مردم مظلوم و غیرنظامی افغانستان کشته و زخمی شدند، عملی خلاف دستورات اسلام و غیرانسانی دانستند.

آنان با بیان اینکه کسانی‌که اقدام به چنین اعمال تروریستی می‌کنند، آگاهی از دین و اسلام ندارند، گفتند: ماه رمضان ماه رحمت الهی‌است و حتی آزار مسلمانان در این ماه بزرگ گناه بزرگی‌است چه برسد به اینکه خون بی‌گناهی در آن ریخته شود.

در همین حال علما و روحانیون ولایت فراه در غرب افغانستان نیز هرگونه رویدادی که در آن افراد غیرنظامی و مسلمانان آسیب ببینند را محکوم و عاملان آن را افرادی دانستند که از موازین دینی آگاهی ندارند.

«مولوی حمیدالله فراهی» از امامان جمعه در این ولایت ضمن تقبیح حمله‌ تروریستی و انفجاری 4 شنبه گذشته در کابل گفت: کشتن و ریختن خون مسلمانان و افراد مظلوم و بی‌گناه بر اساس دستورات قرآن کریم محکوم است و برای عاملان آن در دنیا و آخرت شدیدترین مجازات از سوی خدای لایزال تعیین شده‌ است.

این علمای دینی از مردم خواستند تا به دلیل تامین امنیت بیشتر همه دست به دست هم داده اتحاد و یگپارچگی شان را حفظ کنند.

در همین حال افزایش رویدادهای ناامنی در افغانستان نگرانی شورای ولایتی فراه را نیز در پی داشته ‌است.

«جمیله امینی» رییس این شورا گفت: جامعه‌ جهانی به رهبری آمریکا در افغانستان در قسمت اجرایی کردن تعهداتشان در تامین امنیت، بازسازی و هزاران وعده‌ی دیگر ناتوان بوده‌ است.

شهروندان فراه نیز ضمن نگرانی از بدتر شدن وضع امنیتی در تقریبا همه‌ی ولایت‌های افغانستان میگویند ضعف در نهادهای دولتی باعث شده تا مخالفان مسلح دولت و دشمنان مخفی این کشور اقدام به چنین جنایاتی کنند.

گزارش همکارمان محمدی در این باره موجود است.