جوزا 15, 1396 11:12 Asia/Kabul

فعالان مدنی، اساتید دانشگاه و آگاهان مسائل افغانستان در ولایت هرات  به دلیل هرچه بهتر شدن اوضاع امنیتی درکشور و پایان نابسامانی‌ها خواهان کناره گیری رهبران دولت وحدت ملی شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،آنان با انتقاد تند از ناتوانی دولت از مردم خواستند تا اعتراضات مدنی شان را به گونه آرام  ادامه بدهند و از مسئولان بخواهند تا چالش‌های امنیتی که بارها از مردم افغانستان قربانی گرفته و می‌گیرد را برطرف سازند.

روز 4 شنبه هفته‌ی گذشته کابل پایتخت افغانستان گواه یکی از بزرگترین حملات تروریستی بود.

در این رویداد بیش از 100 تن کشته و بیش از 500 تن دیگر زخمی شدند. این واقعه خشم مردم را بر انگیخت و اعتراضات شدید مردمی را نیز در پی داشت.

«فیصل کریمی» و «سیدمسعود حسینی» از اساتید دانشگاه هرات تاکید دارند که دولت افغانستان در تامین امنیت شهروندان این کشور ناتوان است و باید تغییرات اساسی در رهبری این دولت بوجود آید.

فعالان مدنی و نمایندگان مردم در شورای ملی و ولایتی علاوه بر این خواستار شناسایی، بازداشت و محاکمه‌ی عاملان تیراندازی بسوی مردم روزه دار ولایت کابل که در راهپیمایی اعتراضی روز جمعه اشتراک کرده بودند شده و از مراجع عدلی و قضایی خواستند تا به این پرونده رسیدگی صورت گیرد.

«قدوس خطیبی» و «حمید وفا» از کنشگران مدنی در ولایت هرات بر این باور اند که مردم افغانستان با آنکه می‌دانند رهبران کنونی دولت ناتوان از براورده کردن خواسته‌های مشروع ساکنین این کشور هستند اما بازهم برای آنان فرصت داده شده بود تا افغانستان را از این منجلاب بیرون کنند.

در همین حال «ناهید فرید»  از نمایندگان مردم هرات در پارلمان و «مهدی حدید» عضو شورای ولایتی هرات حملات خونبار اخیر در کابل را کار ستون پنجمی‌ها دانسته و تاکید دارند: وضعیت به گونه‌ای شده که کار حکومت‌داری از دست رهبران آن خارج شده و توسط ستون پنجم اداره می‌شود.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه