جوزا 16, 1396 12:26 Asia/Kabul

رئیس جمهوری افغانستان در نشست کابل گفت ،بدون حاضر شدن طالبان بر سر میز گفت و گو، رسیدن به صلح در این کشور امکان پذیر نخواهد بود .

به گزارش رادیو دری، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان امروز سه شنبه در نشست  موسوم به «پروسه کابل» که با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور و سازمان های بین المللی گشایش یافت، گفت ، اگر طالبان حاضر به گفت وگو شوند، در هر کشوری که خواسته باشند، حتی در کابل، فرصت گفت وگو را با آنها فراهم و امنیت آنان را تامین خواهد کرد.

"اشرف غنی "در عین حال هشدار داد، چنانچه گروه طالبان حاضر به گفت و گو نشود، دولت افغانستان از سازمان ملل متحد درخواست می کند تا تحریم های همه جانبه ای علیه این گروه اعمال کند.

رئیس جمهوری افغانستان درعین حال تاکید کرد ، این فرصت برای طالبان دائمی نخواهد بود و اگر آنان از گفت وگوهای صلح سرباز زنند با مردم متحد و یکپارچه افغانستان مواجه خواهند شد.

«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در نشست «روند کابل» تاکید کرد که گروه طالبان اجازه گشایش دفتر سیاسی در کشورهای مورد نظر خود را دارد.

وی افزود: فرصت دوباره برای انجام گفت‌وگوهای صلح را به طالبان می‌دهیم.

رئیس‌جمهور افغانستان تصریح کرد: بدون گفت‌وگوهای صلح با طالبان این کشور به صلح دست نمی‌یابد بنابراین هیچ‌کس نباید فکر کند که تحت فشار به آغاز گفت‌وگوهای صلح وادار شده‌ایم.

وی تاکید کرد: تا ابد منتظر پیوستن مخالفان به صلح منتظر نخواهیم ماند.

"اشرف غنی "از کشورهای منطقه و جهان که در نشست کابل حضور یافته اند خواست  برای نجات افغانستان از شر تروریسم با این کشور که در صف مقدم مبارزه با تروریسم بین المللی قرار دارد، همکاری مشترک داشته باشند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت ،تروریسم مرز نمی شناسد جنگ های بی معنی در سوریه، عراق، لیبی، ترکیه افغانستان و حوادث تروریستی در لندن، بروکسل و کابل، حاکی از حد و مرز نداشتن تروریسم است .

 نشست پروسه کابل امروزسه شنبه با تدابیر امنیتی آغاز شده است .

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.

 

کلیدواژه