جوزا 17, 1396 07:54 Asia/Kabul
  • رایزنی معاون ظریف با مسوولان عالیرتبه افغانستان

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهوری، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.

«ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست «روند کابل» به افغانستان سفر کرده است، عصر سه‌شنبه با «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

معاون وزیر خارجه ایران در این دیدار، ضمن تسلیت درپی‌ جان‌باختن شماری از مردم افغانستان در جریان چند انفجار روزهای گذشته در کابل و محکوم کردن اقدامات گروه‌های تروریستی در این کشور، حمایت ایران را از ابتکار «روند کابل» که با حضور 27 کشور و سازمان‌ بین‌المللی تحت مدیریت دولت افغانستان برگزار شد، اعلام کرد.

«محمداشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار بر ضرورت توسعه روابط حسنه و رو به رشد کشورش با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

در این دیدار، موضوع توسعه راه‌های ترانزیتی بین ایران و افغانستان  و تلاش برای اتصال هر چه بیشتر از طریق گسترش خطوط راه‌آهن، جاده و بهره‌گیری بیشتر از مسیرهای دریایی خصوصا با توجه به توافقنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان مورد گفت وگو قرار گرفت و بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آن تأکید شد.

همچنین در جریان دیدار معاون وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری افغانستان قرار شد کمیته‌های پنج گانه توافق شده بین دو کشور در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به کابل، در آینده‌ای نزدیک در تهران برگزار شود.

«ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر خارجه ایران با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار، راه‌های توسعه مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مختلف بررسی شد. 

رئیس اجرایی دولت افغانستان در این دیدار مراتب قدردانی دولت افغانستان را از مشارکت و حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار روند کابل اعلام کرد که در قرار است به عنوان چتری برای دستیابی به همکاری و اجماع منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف استقرار امنیت و مصالحه ملی در افغانستان عمل کند. 

«ابراهیم رحیم‌پور» معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر خارجه ایران همچنین  با «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان ملاقات و مسائل جاری و روابط امنیتی و همجواری دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

 

کلیدواژه