بررسی احتمال فساد اداری در شهرداری هرات
(last modified 1396-03-22T08:17:20+00:00 )
جوزا 22, 1396 12:47 Asia/Kabul

پس از اینکه رییس جمهور «اشرف غنی» وظیفه‌ی شهردار هرات را به حال تعلیق درآورد، هیئتی با صلاحیت به دلیل بررسی آنچه که اختلاس و حیف و میل بیت‌المال در این اداره عنوان شده‌است به هرات آمده و کار تحقیق و ارزیابی اش را آغاز کرده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،در ترکیب این هیئت نمایندگانی از دادستانی کل کشور، اداره‌ی عالی مبارزه با فساد اداری، وزارت مالیه، وزارت شهرسازی و مسکن، اداره‌ی امنیت ملی و در نهایت نماینده کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری شامل هستند.

«عبدالقیوم نظامی» رییس این هیات اعزامی به هرات تاکید دارد: بصورت دقیق و همه جانبه به شکایت‌هایی که در خصوص کار شهردار سابق هرات وجود داشته رسیدگی جدی خواهد کرد.

نظامی تصریح کرد: بررسی موارد احتمال فساد و سواستفاده از موقف و صلاحیت‌های وظیفوی در این اداره در اولویت کاری وی قرار دارد.

عبدالقیوم نظامی رئیس هیات اعزامی رییس جمهور به هرات هم چنان تاکید دارد که تمامی قرار دادهای شهرداری با ادارات دولتی و خصوصی را در چند روز آینده به دقت بررسی خواهد کرد.

در عین حال «غلام غوث نیکبین» سرپرست اداره‌ی شهرداری هرات گفته‌است: این هیات کار بررسی شکایت‌های موجود بر علیه  شهردار پیشین این ولایت را آغاز کرده و پرونده‌های قراردادهای مالی شهرداری در اختیار اعضای این هیات قرار گرفته‌است.

از سوی دیگر «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات در حالیکه بر شفافیت کار این هیات تاکید دارد از تمامی نهادها و ساکنین هرات خواسته‌است که اگر شکایت و یا مدرکی مبنی بر وجود فساد اداری در شهرداری دارند، آن را به هیات ارزیابی شهرداری بسپارند.

در همین حال کارشناسان امور بر این باورند که اگر در ادارات دولتی و امنیتی بخصوص بخش‌های مالی فساد اداری وجود داشته باشد، باعث می‌شود که مردم نسبت به عملکرد دولت بی باور شوند و زیر بناهای اقتصادی نیز متزلزل باقی بماند.

«شفیق بهروزیان» فعال مدنی و کارشناس اجتماعی تاکید دارد: باید به هر نحو ممکن دولت افغانستان و هم‌پیمانان بین‌المللی آن راه‌های بهتر و کارا تری را به دلیل مبارزه با فساد اداری روی دست گیرند.

قرار است در دو سه روز آینده کار بررسی امور شهرداری هرات به پایان برسد و هیات اعزامی نتیجه ارزیابی‌هایش را همراه با پیشنهادات مشخص در خصوص بهبود اوضاع کاری در این اداره به رییس جمهور افغانستان بسپارد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه