جوزا 27, 1396 13:56 Asia/Kabul

افزایش بی پیشینه‌ ترور،سرقت‌های مسلحانه، زورگیری، حملات تروریستی و انفجاری در غرب افغانستان بخصوص ولایت هرات اعتراض و شکایات ساکنان این منطقه از افغانستان را در پی داشته‌ است.

جمعه شب هفته‌ گذشته افراد مسلح به یک مسجد در ولسوالی شیندند در جنوب ولایت هرات حمله کرده و 7 تن از نمازگزاران را ربودند.

مسئولان امنیتی در این ولایت گفته‌اند، افراد مسلح که وابسته به مخالفان دولت هستند، پس از ساعاتی 5 تن از این افراد را رها کرده و 2 تن دیگر را تیرباران کردند.

نزدیکان این قربانیان که برادر یکدیگر هستند اجساد آنان را به هرات آورده ودر یک تجمع اعتراضی خواستار پایان بخشیدن به نا امنی‌ها و بازداشت عاملان ترور شدند.

شیر احمد و فضل احمد برادران کشته شدگان این رویداد در مقابل اقامتگاه والی هرات صدای اعتراضشان را بالا کرده از مسئولان دولتی و امنیتی خواستار تامین عدالت شدند.

آنان بی توجهی مسئولان امنیتی به وضع ناهنجار بوجود آمده را علل افزایش ناامنی‌ها و جسورتر شدن مخالفان مسلح دولت دانستند و تاکید کردند:اگر این روال ادامه پیدا کند مردم آرام نخواهند نشست.

برخی از ساکنین ولسوالی شیندند نیز که همراه با اجساد قربانیان به هرات آمده‌اند از افزایش ترورها و نا امنی اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند، بیشترین کسانیکه در این ولسوالی قربانی این ناامنی‌ها می‌شوند کسانی هستند که با مخالفان مسلح دولت همسو نیستند و از دولت وحدت ملی پشتیبانی می‌کنند.

مسئولان محلی هرات که با نمایندگان معترضین دیدار داشتند در این خصوص ابراز نظری نکردند.

در همین حال رییس شورای علما و روحانیون غرب افغانستان در واکنش به افزایش نا امنی‌ها به نیروهای امنیتی هشدار داده‌ است که  اگر نتوانند طی روزهای آینده امنیت را به هرات برگردانند آنان را از این ولایت بیرون خواهند کرد.

«مولوی خدا داد صالح» که در خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کرد ،ضمن تقبیح حملات تروریستی، کشتار مردم مسلمان، روزه دار و نمازگزاران مساجد افغانستان و افزایش ترور و سرقت‌های مسلحانه که منجر به جان باختن ده‌ها تن شده‌است، این اتفاقات را از بی برنامه‌ گی دولت به دلیل آوردن ثبات در کشور دانست.

رییس شورایعلما و روحانیون غرب افغانستان تاکید کرده‌ است، حوادث ناهنجار اخیر در هرات که سرقت‌های مسلحانه نیز بر آن افزوده شده‌ است، مایه‌ نگرانی است و باید هرچه زودتر به این اوضاع سروسامان داده شود.

مولوی صالح در بخشی از سخنرانی‌ اش به فرماندهان نظامی و انتظامی هرات هشدار داد، اگر امنیت دوباره به هرات بر نگردد، علما و روحانیون همراه و همگام با مردم این ولایت اقدام خواهند کرد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.