سرطان 01, 1396 19:02 Asia/Kabul
  •  ناتو نظامیانش را در افغانستان افزایش می دهد

همزمان با افزایش اعتراضات مردمی به حضور نیروهای خارجی در افغانستان، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" از تصمیم خود برای افزایش حضور نظامی در اینکشور خبر داد.

نشریه آلمانی "دی ولت"، به نقل از منابع نزدیک به ناتو نوشت، برخی از اعضای این ائتلاف نظامی برای افزایش نیرو در افغانستان تلاش می کنند و رایزنی های بیشتر در این زمینه در دیدار هفته آینده وزرای دفاع ناتو در بروکسل در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، هدف از افزایش نیروهای ناتو در افغانستان تشدید مبارزه با گروه های تروریستی اعلام شده است.

این در حالیست که با وجود حضور 12 هزار نیروی خارجی در افغانستان، خشونت ها در این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیست و دو درصد افزایش یافته است.

همچنین حملات اخیر طالبان به مناطقی در ولایت های بدخشان، بغلان، فراه، فاریاب، هلمند، کنر، قندوز، لغمان، سرپل، زابل، وارزگان نشان می دهد که نظامیان خارجی در برقراری امنیت در مناطق مختلف افغانستان بخصوص مناطقی که طالبان حضور دارند، ناتوان هستند.

افزایش خشونت ها در افغانستان در حالیست که با امضای پیمان امنیتی، کابل و واشنگتن در سال 2014 مقرر شده بود که آمریکا و نیروهای ناتو مسئولیت حفظ امنیت و آرامش افغانستان را بر عهده بگیرند.

به دنبال ناامنی ها و انفجارهای تروریستی چند هفته گذشته در افغانستان بویژه کابل پایتخت، شهروندان این کشور با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی های متعدد ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در تامین امنیت شهرها، حضور نظامیان خارجی در افغانستان را از عوامل اصلی تحرکات گروه های تروریستی در مناطق مختلف افغانستان دانستند.

 

کلیدواژه