سرطان 02, 1396 12:12 Asia/Kabul
  • اعلام زمان برگزاری انتخابات پارلمان افغانستان

«نجیب‌الله احمدزی» رئیس  کمیسیون مستقل  انتخابات افغانستان در نشست خبری در کابل  اعلام کرد، انتخابات پارلمانی و شوراهای ایالتی این کشور شانزدهم سرطان ماه سال 1397 هجری شمسی ، برگزار می‌شود.

به  گزارش خبرگزاری تسنیم ،بر اساس قانون اساسی افغانستان ، دوره کاری پارلمان این کشور پایان یافته و باید انتخابات پارلمانی دو سال قبل برگزار می‌شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام زمان برگزاری این انتخابات در شانزدهم سرطان سال 1397 هجری شمسی ، بار دیگر برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را یک سال دیگر به تعویق انداخت.

در واکنش به اعلام تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان از طرف کمیسیون مستقل انتخابات این کشور،  اداره نظارت بر شفافیت انتخابات افغانستان «ایتوا»  ITOWA و اداره ناظر بر روند انتخابات  «تیفا»  افغانستان از شفافیت لازم در انتخابات پیش رو ابراز نگرانی کرده‌اند.

«نعیم ایوب‌زاده» رئیس اداره ناظر بر روند انتخابات افغانستان گفت: انتخابات باید عادلانه و آزاد برگزار شود اما ناامنی‌های جاری و جنگ شفافیت انتخابات را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

در همین حال دفترنمایندگی سازمان ملل درافغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، انتخابات باید شفاف باشد و این سازمان از نهادهای این کشور برای هرچه بیشتر شفافیت در روند انتخابات حمایت خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی افغانستان باید در ماه‌های نخست دوره کاری دولت  وحدت ملی  ( بهار 1394 هجری شمسی ) برگزار می‌شد، اما به دلیل اختلاف نظرها میان "محمد اشرف غنی " و "عبدالله عبدالله " رئیس جمهوری و رئیس شورای اجرای دولت وحدت ملی افغانستان به تعویق افتاد ه است .

بر اساس قانون اساسی افغانستان ، کمیسیون مستقل انتخابات، صلاحیت و مسؤلیت اداره و نظارت بر هر نوع انتخابات وهمچنین  مراجعه به آرای عمومی  مردم در این کشور را  به عهده دارد.

 

 

کلیدواژه