استقبال عجولانه حکومت از همکاری امریکا و هند در افغانستان
(last modified 1396-04-07T07:41:39+00:00 )
سرطان 07, 1396 12:11 Asia/Kabul
  • استقبال عجولانه حکومت از همکاری امریکا و هند در افغانستان

سخنگوی رییس جمهور افغانستان ضمن استقبال از همکاری مشترک بین امریکا و هندوستان می گوید: همکاری این کشورها می‌تواند، در مبازره با تروریسم مؤثر واقع شود.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا ، دواخان مینه پال؛ معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت: تروریسم تنها برای افغانستان تهدید نیست، بلکه این پدیده اکنون برای منطقه و جهان تهدید شمرده می‌شود.

به گفته وی، هند و امریکا در مبازره با آن می‌توانند نقش مؤثری را بازی کنند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که رئیس جمهور امریکا و صدراعظم هند در دیدار اخیرشان روی کار مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم در افغانستان، تأکید کردند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبت خود با رادیو آزادی گفت:"ما به مؤثریت هر چه بیشتر مبارزه با تروریسم اصرار می‌ورزیم. به همین اساس همکاری بین کشور‌های منطقه و جهان در مبارزه با تروریزم تأثیر گذار است. بیشتر از همه کشور‌های هند و امریکا در این قسمت همکاری کرده می‌توانند."

به گفته معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، ایالات متحدۀ امریکا در مبارزه با تروریسم یک متحد قوی افغانستان به شمار می‌رود و از سویی هندوستان هم که در منطقه با تهدید تروریسم روبرو است، می‌تواند باعث محو این پدیده نه تنها در افغانستان، بلکه در تمام منطقه شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با مودی صدراعظم هند، از کمک‌ها و تلاش‌های دهلی نو با افغانستان قدرداتی کرده و بر کار مشترک با این‌کشور تأکید کرد.

در حالی که معاون سخنگوی رییس جمهور از افزایش نفوذ امریکا و هند در افغانستان استقبال می کند اما برخی آگاهان سیاسی نقش این دو کشور و اهدافشان در افغانستان را نه محو تروریسم بلکه تسویه حساب های منطقه ای و جهانی عنوان می کنند .

به گفته این آگاهان ، امریکا با تقویت گروه های تروریسم همسو با خود سعی برای تنگ کردن عرصه برای روسیه در منطقه است به طوری که مقامات مسکو بارها در این زمینه هشدار داده اند و حتی احتمال تقابل نیابتی بین این دو کشور در افغانستان وجود دارد . وضعیتی که روز به روز اوضاع افغانستان را وخیم تر ساخته می تواند .

از سوی دیگر به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی ، افزایش نفوذ هند در افغانستان باعث واکنش های میدانی پاکستان در افغانستان خواهد شد . بدین ترتیب نه تنها مشکل تروریسم حل نخواهد شد بلکه اوضاع روز به روز وخیم تر می شود.