سرطان 07, 1396 15:19 Asia/Kabul
  • تغییر سیاست ازبکستان در قبال افغانستان

در پی تشدید ناامنی ها در افغانستان، دولت جدید ازبکستان رویکرد فعال و سازنده ای را در قبال کابل در پیش گرفته است.

به گزارش " مرکز تحقیقاتی و مطالعات جیمزتون "The Jamestown Center) ، دولت جدید " شوکت میرضیایف" (Shavkat Mirziyoyev) رییس جمهورازبکستان که از سال گذشته به قدرت رسیده است، در پی گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی با همسایگانش در آسیای مرکزی و به ویژه افغانستان است.

یکی از دلایل تغییر این رویکرد، افزایش حضور شبه‌نظامیان در ولایت‌های شمالی افغانستان است که باعث شده صلح و ثبات در این کشور برای تاشکند اهمیت بیشتری یابد.

"شوکت میرضیایف" در سال 2016  پس از مرگ رئیس‌جمهور پیشین این کشور ،"اسلام کریموف" (Islam Karimov) به قدرت رسید و روابط با قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان را بهبود بخشید.

در چارچوب افزایش همکاری ها با افغانستان، «عبدالعزیز کاملوف» (Abdulaziz Kamilov) وزیر خارجه ازبکستان در ژانویه سال  جاری به کابل سفر کرد و به مقامات افغان گفت تاشکند دیگر کابل را به عنوان تهدید امنیتی نمی‌بیند.

سفر وی اولین سفر وزیر خارجه ازبکستان به کابل در 20 سال گذشته بود.

تعیین نماینده ویژه ازبکستان در افغانستان و فعال‌ سازی روابط در بالاترین سطح بین "میرضیایف" و همتای افغانش "اشرف غنی"    Ashraf Ghani  نشانه‌ای دیگر از تمایل تاشکند برای ایفای نقش فعال‌تر در دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان نیز هست.

گسترش روابط ازبکستان با افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که با افزایش فعالیت طالبان و گروه‌های تروریستی مانند داعش، وضعیت امنیتی در این کشور ممکن است وخیم‌تر شود.

شبه‌نظامیان فعالیت‌های خود را به ویژه در ولایت‌های شمالی افغانستان که با کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان هم‌مرز است، افزایش داده‌اند و این موضوع نگرانی کشورهای منطقه را در بر داشته است.م

 

کلیدواژه