سرطان 13, 1396 13:07 Asia/Kabul

در جریان سفر محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان به عشق آباد پایتخت ترکمنستان؛ افغانستان و ترکمنستان، ۷ موافقتنامه همکاری های دو جانبه را در بخش‌های مختلف به امضا رساند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه ای میگوید که رییس جمهور افغانستان هفت سند را با حضور داشت آقای محمدوف رییس جمهور ترکمنستان در بخش‌های انتقال انرژی گاز و ترانزیت به امضا رسانیده‌ که کارهای اولیه آن آغاز گردیده‌است.

گفته شده است که رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان در ملاقات دو جانبه پیرامون گسترش روابط دوکشور و همکاری‌های اقتصادی بحث و تبادل نظر کرده اند.

رئیس ‌جمهور ترکمنستان گفته که این کشور انرژی برق را به افغانستان و از طریق آن کشور به کشورهای دیگر صادر خواهد کرد.

بردی محمدوف افزوده که صادرات انرژی برق و همکاری‌های اقتصادی ضمن تقویت روابط افغانستان و ترکمنستان و ایجاد اشتغال، باعث رشد و توسعه اقتصادی دو کشور نیز می‌ شود.

خبرنامه می افزاید: وی تصریح کرد که کشورش در کنار همکاری‌های اقتصادی با افغانستان، همکاری را در بخش‌های فرهنگی و بشری نیز با آن کشور افزایش خواهد داد، زیرا ترکمنستان و افغانستان تاریخ، کلتور و ارزش‌های هنری مشترک دارند.
همچنان رییس‌ جمهور ترکمنستان گفته که کشورش برای پذیرش و آموزش دانشجویان افغان در بخش‌های مختلف ظرفیت کافی دارد و در این زمینه همکاری‌های خود را با افغانستان دوام‌ دار حفظ خواهد کرد.

بر اساس خبرنامه محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار از همکاری های ترکمنستان در عرصه‌های مختلف با افغانستان تشکر نموده و گفته است که سیاست مثبت بی‌طرفی ترکمنستان برای کشورهای منطقه و دنیا یک مثال است و از همین جهت، افغانستان و ترکمنستان باهم دوستان نیک می ‌باشند.