سرطان 22, 1396 12:47 Asia/Kabul
  • واکنش تند دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به اظهارات سفیر امریکا 

دفتر معاونت اول  ریاست جمهوری  افغانستان تاکید کرد امریکا حق دخالت در امور داخلی کشورش را ندارد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این در حالیست که رییس جمهور غنی در یک نشست خبری گفت که آقای دوستم معاون اول ریاست جمهوری به اجازۀ دادستانی کل به خارج از کشور سفر کرده و بررسی قضیه او کار نهادهای عدلی و قضایی میباشد.

اما اکنون در خبرنامه ای که از سوی دفتر معاون اول ریاست جمهوری به نشر رسیده گفته شده است که سفر اخیر عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری به ترکیه به اجازۀ دادستانی کل صورت نگرفته و این موضوع عاری از حقیقت می‌باشد.

منبع می افزاید که  دادستان کل از لحاظ قانون دارای این گونه صلاحیت نمی‌باشد که معاون اول ریاست جمهوری از وی اجازۀ سفرهای خارجی را بگیرد.

از سوی دیگر سفارت ایالات متحده امریکا در کابل نیز طی کنفرانس مطبوعاتی خواهان پیگیری قضیه اتهام آزار جنسی بر ایشچی والی پیشین جوزجان توسط جنرال دوستم شده است. این سفارت تاکید کرده بود که نباید به قضیه آقای دوستم و ایشچی رنگ و بوی قومی و سیاسی داده شود.

در همین حال دفتر معاون نخست کشور با انتقاد از اظهارات اخیر سفیر امریکا در کابل گفته است در حالیکه افغانستان دارای نهادهای عدلی و قضایی مستقل بوده و رسیدگی به همچو موضوعات در قوانین نافذه کشور صراحت کامل دارد، ابراز نظر غیرمسوولانه دیپلمات های خارجی در چنین موارد باعث تشویش و مایه نگرانی مردم افغانستان می شود.

همچنان گفتنی است اتحادیه اروپا نیز در مورد اتهامات وارده بر جنرال دوستم اعلامیه صادر کرده و خواسته که به این پرونده رسیدگی به موقع شود.

کلیدواژه