ولایت فراه به زودی از وجود مخالفان پاکسازی میشود
(last modified 1396-05-11T08:10:04+00:00 )
اسد 11, 1396 12:40 Asia/Kabul

مسئولان نظامی در ولایت فراه در غرب افغانستان میگویند،شمار نیروهای مسلح مخالف دولت در این ولایت در مقایسه با نیروهای امنیتی کمتر است و بزودی با راه اندازی عملیات های پاکسازی در بخش هایی از این ولایت به حضور آنان پایان خواهند داد.

گلبهار مجاهد آمر امنیت فرماندهی پلیس ولایت فراه به خبرنگار رادیو دری گفت،در این منطقه از غرب افغانستان فقط ۴۰۰ تن از طالبان مسلح به دلیل برهم زدن امنیت وثبات فعالیت های ضد دولتی دارند که در هرمرحله از انجام عملیاتها تلفات و خساراتی را متحمل شدند.

آمر امنیت فرماندهی پلیس فراه تایید کرد که مخالفان مسلح دولت افغانستان در جنگ سرد پیش قدم هستند و از لحاظ روانی مردم را در محاصره قرار دادند.

مجاهد با بیان اینکه نیروهای دفاعی و امنیتی در مقابله با طالبان از توان نظامی خوبی برخوردار هستند گفت، مردم افغانستان نباید تحت تاثیر گفته های طالبان قرار گیرند و باید به دلیل سرکوب آنان با دولت همکار بوده و نگذارند برنامه های آنان جنبه عملی پیدا کند.

این مقام نظامی فراه آمار نیروهای مخالف مسلح دولت را که همه روزه با دولت افغانستان در نبرد هستند را افشا کرد و افزود، در حال حاضر والی خود خوانده طالبان در ولایت فراه ، مولوی عبدالعزیز انصاری است که با ۶ تن دیگر از فرماندهانش در نقاط مختلف فراه عده ای را به خود جذب کرده و قصد دارد تا امنیت را در فراه بر هم بزند.

وی ملا باری جان با ۵۰ جنگجوی تحت فرمانش در ولسوالی های بالابلوک و خاک سفید، ملا فاضل همراه با ۶۰ تن از همراهانش در ولسوالی بکواه، ملا غلام نبی با ۷۰ طالب مسلح در ولسوالی پشت کوه، ظاهر گوتک با ۳۰ فرد مسلح مخالف دولت در ولسوالی شیب کوه، ملا نبی با ۳۰ فرد تحت فرمانش در ولسوالی گلستان ، ملا حسن و ۳۰ عضو گروه طالبان در ولسوالی اناردره و ملا ضیاءالدین با کمتر از ۳۰ تن از افراد مسلحش در بخش های دیگری از این ولایت را از جمله نیروهای مسلح مخالف دولت نام برد که تلاش دارند در برابر دولت و نیروهای امنیتی مقاومت کنند.

با این تفاسیر اما سوال اینجاست که چگونه  به قول آمر امنیت فرماندهی پلیس فراه این تعداد کم  افراد گروه طالبان به چالش بزرگی در برابر نیروهای امنیتی تبدیل شده اند و توانستند این ولایت را در خط نا امن ترین منطقه از غرب افغانستان قرار دهند؟

دادالله قانع منشی شورای ولایتی فراه حضور و فعالیت نیروهای طالبان را مایه نگرانی دانسته و ضمن متهم کردن مسئولان امنیتی این ولایت به سهل انگاری در سرکوب مخالفان تفنگدار دولت گفت، با آنکه نیروهای امنیتی این ولایت از توان  نظامی بالایی برخوردارند اما هنوز هم طالبان سرگرم نبردهایی سنگینی با دولت افغانستان در این ولایت هستند.

قانع تصریح کرد، مسئولان مرکزی در کابل هم به این اوضاع بی توجه هستند و همه روزه شاهد به خاک و خون کشیده شدن نیروهای امنیتی و افراد غیرنظامی توسط طالبان هستیم.

وی هم چنان گفت، فراه یکی از ولایت های درامد زای افغانستان است و مخالفان مسلح  دولت قصد دارند به دلیل تامین مخارج شان این ولایت را هدف قرار داده و بخش های از آن را به تصرفشان درآورند.

عضو شورای ولایتی فراه هشدار داد اگر به این اوضاع سروسامان داده نشود امنیت در ولسوالی های فراه بد تر شده و حضور و فعالیت نظامی طالبان گسترش خواهد یافت.

این گفته ها در حالی مطرح میشود که بارها فرماندهان طالبان در فراه تعداد نیروهایشان در هر ولسوالی را ۳۰۰ تن عنوان کرده اند.

اما مقامهای دولتی در این ولایت این گفته های طالبان را تبلیغات سوء عنوان کرده و از مردم خواستند به دلیل تحکیم امنیت بیشتر در فراه با دولت افغانستان همکار باشند.

جزئیات  این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.