تسلیت و ابراز همدردی اشرف غنی با خانواده شهدای انفجارهای تروریستی در هرات
(last modified 1396-05-14T10:30:35+00:00 )
اسد 14, 1396 15:00 Asia/Kabul

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شامگاه روز گذشته به منظور همدردی با خانواده های شهدای رویدادهای تروریستی اخیر؛ ضمن سفر به ولایت هرات، در مراسم فاتحه خوانی شهدا اشتراک و سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این مراسم که به همین مناسبت در تالار غازی امان الله خان هرات برگزار شده بود، وارثین شهدا و مجروحین رویدادهای تروریستی اخیر، شماری از اعضای کابینه، نمایندگان مردم در شورای ملی، مشاورین ریاست جمهوری، اعضای شورای ولایتی، علما و روحانیون و برخی رهبران قومی در هرات حضور داشتند.

 محمدآصف رحیمی والی هرات به خانواده های شهدای حوادث تروریستی اخیر تسلیت گفت و افزود : دشمنان افغانستان تلاش دارند با انجام اعمال غیر انسانی و اسلامی شان، میان اقشار مختلف مردم نفاق ایجاد کنند و دستاوردهای حکومت را زیر پرسش قرار دهند که به این کار هرگز موفق نخواهند شد.

والی هرات در جمع مردم پیشنهاداتی را به دلیل بهبود وضعیت امنیتی و ازدیاد تشکیل پولیس به رییس جمهور غنی ارایه کرد.

در بخشی از این مراسم یعقوبی به نمایندگی از ورثه های شهدای حوادث تروریستی اخیر صحبت کرد و در مورد بهبود وضعیت امنیتی گفت :  مردم خسته از جنگ افغانستان امنیت میخواهند و دولت باید علیه آدم ربایان، سارقان مسلح، مخالفان مسلح دولت و قاتلین مردم، برخورد جدی کند.

 در خلال این مراسم کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات نیز در مورد وضعیت عمومی امنیتی ولایت هرات صحبت کرد و خطاب به رییس جمهور گفت:  مشکلات امنیتی و اجتماعی ولایت هرات در تغییر و تبدیل مسئولان محلی حل نمی شود و باید چارۀ اساسی برای بهبود وضعیت هرات سنجید.

علیزایی با تاکید بر اینکه نباید دولت افغانستان از کنار مسایل اخیر که هزاران تن از مردم هرات را داغدار کرده است به سادگی عبور کند گفت: دشمنان صلح و سازندگی افغانستان باید جواب این جنایات شان را پس بدهند.

مولوی خداداد صالح رئیس شورای علما و روحانیون حوزۀ غرب افغانستان نیز در این جمع حضور داشت و در سخنرانی اش  حمله به اماکن مقدس، ترور علما و شخصیتهای علمی در افغانستان را  جنایت علیه اسلام، ایمان و دین دانست و گفت:  دشمن در تلاش است تا با ایجاد نا امنی و حمله بر مساجد و اماکن مقدسه  در بین مسلمانان  اختلاف بوجود آورده و آتش تفرقه و دشمنی را دامن بزند.

در پایان این مراسم  محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از شنیدن صحبت های سخنرانان، به خانواده های شهدا و مردم هرات ، تسلیت گفته افزود غم هرات، غم همۀ افغانستان است و همه مردم مسلمان این کشور در گلیم غم نشسته اند.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان متحدانه باید قوت و ارادۀ قوی داشته باشند و با حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی خود، پلان های شوم دشمن را خنثی سازند، گفت:  نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در جنگ، قوت و برتری خود را ثابت ساخته اند و دشمن در همه جا به شکست روبرو شده است، از همین رو دست به کشتار مردم بی دفاع می زند.

 رئیس جمهور افغانستان ضمن اینکه از شهروندان هرات خواست که طرح های اصلاحی شان را در همه بخش ها به منظور تامین امنیت بیشتر در این ولایت ترتیب وبه ریاست جمهوری ارائه کنند، افزود: شورای های مردمی همه در همکاری با دولت متحد شوند و نگذارند دشمنان مردم افغانستان در گوشه و کنار این سرزمین برنامه های سو خود را اجرایی کنند.

اشرف غنی به جایگاه و اهمیت هرات در منطقه اشاره کرد و افزود: به همکاری شما شهروندان این ولایت، هرات را به مرکز ترانزیت منطقه مبدل خواهیم ساخت و با آمدن خط آهن از ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران به این ولایت، آینده اقتصادی هرات تضمین خواهد شد.

رییس جمهور غنی با اشاره بر اینکه بزرگترین سلاح ما ارادۀ ماست گفت، جنگ بر مردم افغانستان تحمیل شده و تروریستان میخواهند که افغانستان را به پایگاه  ترور و وحشت در منطقه تبدیل کنند.

رئیس جمهور در پایان این مراسم به منظور بهبود وضعیت عمومی امنیتی ولایت هرات به والی این ولایت دستور داد تا با تشریک مساعی میان همه ارگان های امنیتی و دفاعی در تامین امنیت ولایت هرات توجه اساسی صورت گیرد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه