اسد 18, 1396 12:40 Asia/Kabul

در پی کشته شدن ۴ عضو یک خانواده در ولایت غور توسط مردان مسلح غیرمسئول خانواده قربانیان در یک حمله انتقام جویانه ۳ تن از اقوام این فرمانده مسلح را تیرباران کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،روز گذشته عده ای از تفنگداران غیرمسئول در ولایت غور به دلیل اختلافات قومی  ۳ کودک و پدرشان را در محل زندگی شان به گلوله بسته و از محل متواری شدند.

اما اقوام قربانیان این رویداد شب گذشته با حمله به منطقه این فرمانده مسلح ۳ تن از آنان را به گلوله بسته و در این درگیری ۳ تن دیگر از طرفین زخمی شدند.

اختلافات قومی و قبیله ای در ولایت غور سال هاست که از مردم این ولایت  قربانی می گیرد.

اگر چه دولت افغانستان  با ایجاد شوراهای مشورتی و حل منازعات تلاش کرده است تا به این تنش ها پایان دهد اما هنوز افراد مسلح با تیرباران یک دیگر عقده گشایی می کنند.

نور احمد این فرمانده مسلح غیرمسئول در غور با حمایت افراد تحت فرمانش هرازگاهی با چنین اقداماتی نگرانی هایی را در بین مردم بوجود می آورد.

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به رادیودری گفت، این خودسری ها توسط افراد مسلحی صورت میگیرد که عمدتا در مناطق دور افتاده زندگی میکنند و با زور اسلحه اقدام به اخاذی می نمایند.

خطیبی تصریح کرد: در حمله متقابل  بستگان قربانیان این رویداد بر علاوه کشته و زخمی شدن ۶ تن از اقوام قوماندان نوراحمد یک تن دیگر از افرادش ربوده شده که تا کنون از سرنوشت آن خبری در دست نیست.

این مقام محلی غور خاطر نشان کرد، دولت افغانستان نسبت به این اوضاع بی توجه نیست و هیاتی برای بررسی این قضیه به محل اعزام شده است.

سخنگوی والی غور با اشاره بر اینکه وجود اسلحه در نزد افراد غیرمسئول و هم چنان تنش های قومی و منطقه ای در این ولایت تا هنوز وجود دارد، سبب بروز این رویدادهای تلخ می شود گفت: علما، روحانیون و هم چنان آموزگاران مکاتب و مدارس تکلیف دارند تا در خطبه های نماز و هم چنان در صنوف درسی در خصوص دشمنی ها و مشکلات فروانی که به همراه دارد به مردم، جوانان و نوجوانان صحبت کنند.

حضور و فعالیت های گروه های مسلح غیرمسئول در غور پدیده تازه ای نیست.

سالهاست که مردم این ولایت از این حضور و خودسری های قوماندانان مسلح که هیچ وابستگی و هراسی از دولت ندارند شکایت کرده و تاکید کردند: در ولایت غور حکومت های موازی زندگی را بر مردم جهنم کرده و باید دولت افغانستان به این تفنگسالاری ها در غور پایان دهد.

شماری از فعالان مدنی در این ولایت کوهستانی غرب افغانستان تاکید دارند، افراد مسلح غیرمسئول در بسیاری از مناطق  غور نفوذ دارند و بیشترین موارد نا امنی و مشکلات اجتماعی را بوجود آورده ان.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.