اسد 25, 1396 13:36 Asia/Kabul

مسئولان کمیسیون انتخابات نگران بدتر شدن وضع امنیتی در زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ،مسئولان کمیسیون انتخابات بر اینکه در بسیاری از ولایت های افغانستان نا امنی افزایش یافته گفته اند: مناطقی بسیاری در کنترل نیروهای مخالف مسلحج دولت است و هنوز برنامه ای برای بهبود این وضع وجود ندارد.

عبدالبدیع صیاد کمیشنر و سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، نا امنی ها چالش بزرگی بر سر راه این انتخابات خواهد بود.

صیاد با اشاره بر اینکه مسئولان امنیتی و محلی هرات تعهد کردند که امنیت را در زمان برگزاری این آزمون تامین خواهندکرد، گفت: اگر وضعیت همینگونه باقی بماند هزاران افغان به دلیل حضور مخالفان دولت و نا امنی ها به پای صندوق های رای نخواهند رفت و از رای دادن محروم خواهند ماند.

در همین حال مسئولان محلی این کمیسیون نیز نا امنی ها در شماری از ولسوالی ها را نگران کننده می خوانند و تاکید دارند: در نا امن ترین مناطق هرات صندوق های رای گذاشته می شود و انتخابات برگزار خواهد شد.

محمد داود صدیق زاد رییس کمیسیون انتخابات هرات گفت: باآنکه روند ارزیابی و توازن سازی مراکز رای دهی در این ولایت آغاز شده اما تا کنون هیچ تهدید امنیتی در برابر فعالیت های کارمندان این کمیسیون وجود ندارد.

در همین حال برخی از فعالان مدنی در هرات می گویند: پیش از روند برگزاری انتخابات، نیروهای امنیتی و حکومت محلی مسئولیت دارد تا امنیت مراکز اخد رای را تامین کند.

 در همین حال عبدالبدیع "صیاد" سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد این نگرانی فعالان مدنی  گفته است در تعیین مراکز رای دهی از سیستم الکترونیکی جی پی اس کار گرفته می شود و استفاده از این سیستم باعث می شود تا از ایجاد مراکز خیالی جلوگیری صورت بگیرد.

داوود صدیق زاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت هرات نیز از تکمیل بررسی ایجاد و متوازن سازی مراکز رای دهی در سطح شهر خبر داده و افزود:  از دو روز به این سو کارمندان این بخش کارشان را در ولسوالی های ولایت هرات آغاز کردند و بعد از اتمام این برنامه در آینده نزدیک ثبت نام رای دهندگان را آغاز خواهد شد. 

از سوی دیگر شفیق بهروزیان فعال مدنی در ولایت هرات استفاده از سیستم الکترونیک در انتخابات را بخاطر شفافیت پروسه موثر و مهم دانسته و افزود: دیجیتالی کردن سیستم انتخابات گامی موثر در شفافیت این روند بوده و از طرفی هم باعث می شود تا از طولانی شدن پروسه اعلان نتایج انتخابات جلوگیری به عمل آید اما وی نگران وضع امنیتی در زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه می باشد.

این نگرانی ها در حال  مطرح می شود که قرار است سال آینده خورشیدی انتخابات پارلمانی افغانستان در سراسر این کشور برگزار شود.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.