اسد 26, 1396 11:42 Asia/Kabul

شورای علما و روحانیون ولایت غور در غرب افغانستان برگزاری کنسرت موسیقی آریانا سعید یکی از آوازخوانان زن که قرار است در سالروز استقلال این کشور در کابل برگذار شود را به شدت نکوهش کرده و از مسئولان دولتی خواستند تا مانع اجرای این برنامه شوند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شورای علما و روحانیون غور متشکل از علما، امامان جمعه، خطبا و مدرسان مدرسه های علمیه این ولایت هستند و عالی ترین مقام دینی در غور محسوب می شوند.

آنان با تاکید بر اینکه برگزاری کنسرت های موسیقی زن در آموزه های دینی مسلمانان جایگاهی ندارد و بیشتر باعث ایجاد فساد و گمراهی می شود از مقام های عالی رتبه دولتی در کابل خواستند تا به هر نحو ممکن جلو برگزاری این کنسرت موسیقی گرفته شود.

این عالمان دینی تاکید کردند: این چنین اقداماتی برخلاف دستورات دین مقدس اسلام است.

علمای غور با اشاره بر اینکه روز استقلال افغانستان یک روز تاریخی و مهم محسوب می شود، گفته اند: این روز یاد آور رشادت ها و پایمردی های مردان بزرگ تاریخ افغانستان است و باید با برگزاری مراسم های ویژه، سخنرانی ها و یاد آوری از این دستاورد بزرگ تجلیل شود نه اینکه برخلاف دستورات دین مقدس اسلام کنسرت های مبتذل بیشتر باعث ایجاد فساد و گمراهی جوانان و نوجوانان شود.

مولوی عصمت الله ندیم رییس شورای علمای غور با تاکید بر اینکه باید دستورات اسلام  سرمشق زندگی ما مسلمانان باشد از جوانان خواست تا نگذارند دشمنان اسلام برنامه های ناجایز خودرا در کشور اسلامی افغانستان اجرایی کنند.

مولوی نظر محمد ثاقب و مولوی لبیب ۲ تن از نمایندگان علما و روحانیون این ولایت  دوری خانواده ها از آموزه های دینی و نا آشنایی جوانان از دستورات اسلام را نتیجه ی بی توجهی به فرهنگ غنی اسلامی دانسته هشدار دادند که اگر این روال همچنان ادامه پیدا کند مشکلات فراوانی دامنگیر جامعه افغانستانی خواهد شد.

این علمای دینی اگر چه بر تجلیل از روز استقلال افغانستان تاکید کردند اما رعایت اصول اسلامی و توجه به وضعیت کنونی کشور را وجیبه هر فرد دانستند.

در همین حال برخی از ساکنین این ولایت غربی افغانستان تاکید کردند: علمای دینی باید در مواردی همچون حملات تروریستی، کشتار مردم بی دفاع، حمله بر مساجد و آدم ربایی ها نیز موضعگیری کنند و دستورات اسلام را در خصوص افرادی که  به چنین اعمالی اقدام میکنند را نیز روشن سازند.

در ولایت غور گروه تروریستی-تکفیری داعش حضور دارد و در سال گذشته بیشتر از ۳۰ تن از شهروندان غور را گلوله باران کرده و اعمال تروریستی فروانی را انجام داد.

یک ماه گذشته گروه طالبان با حمله بر ولسوالی تیوره در این ولایت این منطقه را به تصرف خود در آورد و بنا به گفته مسئولان دولتی بیش از ۱۰۰ تن از شهروندان این ولسوالی توسط طالبان مسلح تیرباران و کشته و زخمی شدند. 

سکوت علمای دینی غور در خصوص این رویدادها انتقادات ساکنین این ولایت را در پی داشته و تاکید شده است که باید علمای دینی موضع و موقف خود رادر قبال گروه های تروریستی نیزمشخص و روشن سازند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.