اسد 28, 1396 13:26 Asia/Kabul

در سالیان گذشته و آن هم در ولایت هرات بیماری هولناک ملاریا قربانیان فراوانی گرفته بود و مردم حتی از نام این بیماری وحشت داشتند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مسئولان محلی طی چند سال اخیر این نگرانی را جدی گرفته و برای جلوگیری از گسترش ملاریا اقدامات مشترکی را انجام دادند.

مسئولان اداره شهرداری، شهرسازی، صحت عامه، اداره کنترل امراض و مردم هرات دست به دست هم داده و راه های انتقال و پیش رفت این مرض را شناسایی و در اقدامات مشترکی موفق شدند تا عامل این بیماری را از هرات نابود کنند.

حالا عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه ولایت هرات اعلام کرده است که در ۳ سال اخیر هیچ نتیجه مثبتی از این بیماری در شهر و ولسوالی های هرات گزارش نشده است.

تمنا با اشاره بر اینکه این بیماری سالانه ده ها تن را در ولایت هرات به کام مرگ میکشاند، گفت:  تلاش مردم ومسئولان نتیجه داد و اکنون این بیماری در این ولایت غربی افغانستان جایی ندارد.

رییس صحت عامه هرات با بیان اینکه در این مدت هیچ نتیجه مثبتی از این بیماری مشاهده نشده است تصریح کرد: تدابیر جدی بهداشتی -درمانی، بلند رفتن سطح آگاهی شهروندان و ازبین رفتن خندق ها در مناطق مسکونی از عمده ترین دلایل ریشه کن شدن بیماری ملاریا می باشد.

رییس صحت عامه هرات خاطرنشان کرد: تا کنون پشه های ناقل مرض ملاریا در مناطق دور از شهرها و حتی در بدن حیوانات وجود دارد که تصمیم گرفته شده است با همکاری اداره زراعت و مالداری در این بخش ها نیز برنامه های برای مقابله با ملاریا اجرایی شود.

مرض مهلک ملاریا در چند دهه گذشته در افغانستان هزاران تن را به کام مرگ فرستاده است اما توجه وزارت صحت عامه برای ایجاد محیط پاک  و همکاریهای مردم باعث شده تا این خطر دیگر متوجه مردم هرات نباشد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.