سنبله 05, 1396 19:04 Asia/Kabul

شماری از شهروندان ولایت هرات ضمن شکایت از عملکرد غیرمعیاری برخی کلینیک های درمانی خصوصی در این ولایت دولت را به بی توجهی در نظارت از کار این مراکز بهداشتی درمانی متهم کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ساکنان شهر و برخی ولسوالی های هرات که برای مداوای بیمارانشان به این کلینیک ها رفت و آمد دارند با انتقاد از عدم توجه کافی برای بیماران تاکید کردند: بیشترین شفاخانه های خصوصی در هرات بجای خدمات درمانی برای مردم تجارت می کنند.

انتقادها از چگونگی کارکرد شفاخانه های خصوصی در ولایت هرات همواره وجود داشته و اخیرا نیز صدای اعتراض مردم را بالا کرده است.

شهروندان هرات مسئولان این مراکز درمانی را به اضافه ستانی از بیماران متهم کرده گفته اند: در این بیمارستان ها توجه آنچنانی به بیماران صورت نمی گیرد و نگرانی هایی را در بین مردم بوجود آورده است.

عبدالحکیم و محمد  دو تن از ده ها مریض دارانی هستند که به کلینیک خصوصی در هرات مراجعه کرده و با بی مهری دکتوران بخش روبرو شده اند.

آنان ضمن اینکه از کارکرد این مراکز درمانی راضی نیستند گفته اند: طبابت شغل مقدسی است و باید کسانی در آن اشتغال داشته باشند که به فکر نجات جان انسان ها باشند نه اینکه از نام کلینیک و طبابت استفاده کرده و راهی برای عواید مالی پیدا کنند.

مسئولان شفاخانه حوزوی ولایت هرات نیز می پذیرند که اکثر کلینیک های خصوصی در این ولایت مشکلات فروانی دارد که باید به آن رسیدگی شود.

عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه ولایت هرات با بیان اینکه در شماری از ای مراکز درمانی خصوصی بیش از نیاز برای بیماران دارو فروخته میشود، تصریح کرد:  با آنکه پروسه نظارت از کلینیک های خصوصی در هرات وجود دارد، اما به دلیل کمبود نیرو این اداره نمی تواند از کاکردهمه این شفاخانه ها نظارت کند.

در همین حال مسئولان محلی در هرات با تاکید بر اینکه بارها با مسئولان کلینیک های خاطی برخورد قانونی صورت گرفته اما بازهم دیده می شود که شهروندان از نحوه فعالیت این مراکز درمانی شکایت دارند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیودری گفت: در پی نظارت از کار شفاخانه های خصوصی در هرات توسط اداره محلی چندین هیات نظارت از کابل و هرات از این مراکز بازدید کرده و برای جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی این مراکز رهنمودهایی نیز برای مسئولان سپرده شده است.

وی تاکید کرد: ادارات مربوطه با کسانیکه چنین اقدامات غیر قانونی را انجام دهند برخورد کرده و مجرمان به ادارت عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

بیش از ۵۰ کلنیک درمانی با در یافت مجوز فعالیت از وزارت صحت عامه افغانستان در کنار شفاخانه های دولتی در ولایت هرات خدمات بهداشتی و درمانی برای شهروندان ارایه میکنند.

شماری از این مراکز درمانی بارها از سوی مردم و مسئولان محلی به اضافه ستانی از بیماران، نداشتن امکانات مورد نیاز طبی و فعالیت های غیرقانونی متهم شدند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.