سنبله 07, 1396 15:57 Asia/Kabul

درحال حاضر نزدیک به 7000 هزار کودک خیابانی در ولایت هرات حضور دارند که بیشتر شان با خطرات جدی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،  قاچاق به کشورهای خارجی، سوء استفاده جنسی، استخدام برای فروش مواد مخدر و عضویت در باندهای جنایت کار، از جمله خطراتی خوانده شده که این کودکان را تهدید می کند.

با توجه به تداوم خشونت ها در افغانستان و ناتوانی دولت در مهار جنگ ها و تحکیم صلح و امنیت روز به روز بر تعداد کودکان بی سرپست و یتیم در کشور افزوده می شود.

بنا به گفته مقامات وزارت کار و امور اجتماعی، این کودکان  که بیشتر آنان  بین 5 تا 16 سال سن دارند برای ادامه زندگی خود و خانواده های شان، به کارهای سخت و طاقت فرسا از جمله   دست فروشی در سرک ها و نیز تکدی گری و جمع آوری زباله، مشغول اند.

اما اخیرا مسئولان اداره کار و امور اجتماعی در ولایت هرات اعلام کرده اند: قرار است بزودی برای ۵ هزار کودک خیابانی و بدون سرپرست زمینه های آموزش و فراگیری شغل مهیا شود.

عبدالقیوم افغان رییس اداره کار و امور اجتماعی ولایت هرات گفت: این تعداد از کودکان قرار است طی ۳ سال آینده با کمک نهادهای بین المللی از خدمات اجتماعی بهره مند شوند.

از سوی دیگر جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات راه اندازی این برنامه را به سود کودکان خیابانی دانست و افزود: باید مردم با دولت همکاری کنند و نگذارند تا آینده سازان افغانستان در چنین شرایطی به سر ببرند.

فرهاد با بیان اینکه  این اقدام اداره کار و امور اجتماعی از سواستفاده ها از کودکان نیز جلوگیری خواهد کرد، گفت: در کنار این اداره دولتی که تنها حامی کودکان خیابانی و خانواده های شهدا می باشد، چندین نهاد کمک رسان ملی وبین المللی هم برای هرچه بهتر شدن وضعیت زندگی اطفال بی سرپرست و خیابانی کار میکنند.

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در ولایت هرات این آمار را ۱۰ هزار تن اعلام کرده و اخیرا مسئولان دولتی گفته اند: ۵ تا ۷ هزار کودک کار و خیابانی در این ولایت حضور دارند و در سخت ترین شرایط به کارهای شاقه مشغول هستند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.