سنبله 13, 1396 12:04 Asia/Kabul

 سال قبل زمانی که شهرداری هرات کار عقب نشینی ۲ سوی جاده ولایت در هرات را آغاز کرد شهروندان هرات خوشحال بودند که کار عملی توسعه شهری شروع شده و شاهد اجرایی شدن پروژه های بازسازی بیشتری در این شهر مهم افغانستان خواهند بود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، صدها منزل مسکونی، مغازه ها، پاساژها و زمین های ساکنین این شهر در این پروژه از بین رفت اما حالا دیده شده است که تخطی های فراوان و سوء استفاده های مالی در این روند وجود داشته است.

اسنادی که اخیرا افشا شده نشان میدهند با آنکه اداره ارگانهای محلی افغانستان با صدور فرمانی از شهرداری هرات خواسته بود قبل از پروسه ی استملاک عقب نشینی را آغاز نکند، اما فرهاد نیایش شهردار پیشین هرات که اکنون در زندان به سر میبرد بدون درنظرداشت این فرمان و خلاف قانون این طرح را اجرایی کرده بود.

ساکنین هرات اکنون خواهان اعاده حقوق شان بر اساس قانون استملاک هستند.

کسانیکه بخش یا همه املاکشان در طرح عقب نشینی جاده ولایت از بین رفته ادعا دارند که شهرداری خلاف قانون این روند را اجرایی کرده است.

محمد یاوری آگاه مسایل حقوقی در هرات نیز با تاکید بر اینکه هر دولتی مکلف است تا از حقوق شهروندانش در برابر تجاوز، حق تلفی و تصاحب غیرقانونی حمایت کند، تصریح کرد: املاک شخصی از تعرض مصون است و دولت وظیفه دارد تا از حقوق حقه مردم حراست کند.

مسئولان محلی ولایت هرات نیز تایید می کنند که در هنگام اجرای طرح عریض سازی جاده ولایت تخطی هایی از سوی شهرداری هرات صورت گرفته و بر همین اساس عده ای از مسئولان بلندپایه این اداره یا بازداشت شده و یا هم اکنون تحت تعقیب عدلی قرار دارند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت: بی توجهی و سهل انگاری مسئولان سابق شهرداری این مشکلات را برای مردم ببار آورده است.

بنا به گفته مسئولان محلی در هرات ملیون ها افغانی از درامدها و عقد قراردادهای این داره توسط مسئولان وقت اختلاص شده و حیف و میل شده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.