سنبله 13, 1396 14:58 Asia/Kabul
  • نشست شورای علمای شیعه و سنی افغانستان برای مبارزه با افراط گرائی

شورای علمای شیعه و سنی افغانستان در نشستی با عنوان «همگرایی مذاهب اسلامی و نقش علما در امنیت و صلح» بر لزوم مبارزه با افراط گرائی و تروریست ها و جلوگیری از تنش های قومی و مذهبی تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری،این در این نشست که روز دوشنبه به میزبانی،«جامعه المصطفی»واحد کابل برگزار شد، علمای شیعه و سنی اسلام را دین مبارزه قاطع و دائمی با افراط گرائی و تفریط گرائی دانستند. 

«سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور «مهاجرین» افغانستان در این نشست با استقبال از میزبانی و برگزاری این نشست توسط دانشگاه جامعه المصطفی آن را با اهمیت خواند.

وی گفت:جامعه المصطفی تلاش کرده است که بین علمای شیعه و سنی تفاهم ایجاد کند که در شرایط کنونی این کار برای جهان اسلام و بویژه مردم افغانستان یک نقطه عطف خواهد بود.به گفته بلخی، وحدت مسلمین را خارج شدن از آتش نفاق دانست و افزود که علما در سراسر دنیا باید به این مساله توجه داشته باشند و از این گودال آتش دوری کنند.

وی، با اشاره به نسل کشی مسلمان ها و آتشی که امروز در میانمار روشن است ،گفت که کشورهای اسلامی،در مقابل کشتار مسلمانان نباید خاموش باشند و سکوت پیشه کنند.

بلخی افزود که گروه های تروریستی در برخی جوامع با اعلام موجودیت در پوشش اسلام، به دین خدا ضربه می زنند و این در حالی است که چنین رفتارهائی در متن تعالیم دینی وجود ندارد.

علمای شیعه و سنی افغانستان در این نشست تأکید کردند که روح و روان اسلام با افراط گرائی در تضاد است و اسلام بر امت وسط تاکید کرده و در این فرهنگ، جائی برای افراط گرائی نیست.سخنرانان این نشست گفتند که باید با این پدیده های شوم و تروریستی موضع واضح و روشن گرفت و از ملت و مردم شیعه و سنی افغانستان خواستند که با دولت همکاری کرده و با وحدت و همدلی با تروریست ها مبارزه کنند.علمای افغانستان تاکید کردند که هدف تروریست ها ضربه زدن به ارتش، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی است که متاسفانه در دو مقوله کار کرده اند، اما در مقوله سوم و بخش اختلاف مذهبی با هوشیاری علمای دینی ناکام شده اند و این جای خرسندی است.این نشست پس از حمله خونین به مسجد «امام زمان» در 3 شهریور ماه در منطقه «خیرخانه» کابل برگزار می شود که در آن بیش از 40 تن کشته و70 تن دیگر زخمی شدند.گروه تروریستی داعش در 3 سال گذشته مسئولیت حملات خونین به قوم هزاره و مساجد شیعیان افغانستان در کابل و هرات را به عهده گرفته است.