انتقاد افغانستان از تصمیم پاکستان در مورد خروج مهاجران افغان از این کشور
(last modified Wed, 06 Sep 2017 09:59:06 GMT )
سنبله 15, 1396 14:29 Asia/Kabul
  • انتقاد افغانستان از تصمیم پاکستان در مورد خروج مهاجران افغان از این کشور

افغانستان در برابر تصمیم پاکستان واکنش جدی نشان داد و آن را خلاف قوانین حقوق بشری وتوافق سه جانبه دانست.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، پارلمان پاکستان روزگذشته از حکومت آن کشور خواست تا طرحی را مبنی برخروج حدود دومیلیون مهاجر افغان که در این کشور زندگی می کند روی دست گیرد .

این تصمیم  از سوی پارلمان پاکستان  پس از اعلام استراتژی ترامپ که پاکستان در آن حامی تروریسم خوانده شده  وامریکا به حضور طولانی مدت خود تاکید کرده است گرفته شد.

وزارت مهاجرین افغانستان به این تصمیم پارلمان پاکستان واکنش تند نشان داده وتاکید کرده که هرگونه تصمیم برای خروج مهاجرین باید براساس توافقات سه جانبه افغانستان ، پاکستان وسازمان بین المللی مهاجرت اتخاذ گردد.

میا خیل مشاور وزارت مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان می گوید بر اساس توافقات صورت گرفته مهاجرین به شکل داوطلبانه ،تدریجی وآبرومندانه از پاکستان برگردند و پاکستان هر سال سند اقامت آنها را تمدید کند .

هر گاه پاکستان چنین تصمیمی را گرفته وعملی سازد و به توافقات خود پشت پا بزند ما به مراجع بین المللی شکایت می بریم.

اما دکتر سید علی مشاور پیشین وزارت مهاجرین در مصاحبه اختصاصی با رادیو دری گفت پاکستان همواره خلاف تعهداتش عمل نموده وتلاش های افغانستان در مجامع بین المللی موثر تمام نمی شود.

به گفته این کارشناس افغان باید حکومت افغانستان زمینه برگشت مهاجرین را مهیا سازد.

افغانها به این باورند که پاکستان از مهاجرین به عنوان ابزار فشاراستفاده می کند در حالی که مساله مهاجرین یک موضوع انسانی وبشر دوستانه است و نباید به عنوان ابراز فشار استفاده شود  .

 

کلیدواژه