سنبله 15, 1396 15:18 Asia/Kabul
  • سرور دانش: ۶۵ درصد شهروندان افغانستان بی‌سواد هستند

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در همایش گرامیداشت از روز بین‌المللی سواد، گفت: ۶۵ درصد شهروندان افغانستان بی‌سواد هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس،«محمد سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در  همایش گرامیداشت از روز بین‌المللی سواد امروز  ۱۵ سنبله  که توسط  وزارت معارف افغانستان در کابل برگزار شد، گفت: داشتن سواد امکان برخورداری از صلح را امکان‌پذیر می‌کند.

وی افزود:  بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در جهان بی سواد هستند که در ۱۰ کشور جهان متمرکز است و حدود ۵۰۰ میلیون آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

دانش تأکید کرد:  بر طبق آمارهای بین‌المللی، افغانستان در پایین‌ترین سطح برخورداری از سواد در سطح جهان قرار دارد و  براساس آمارهای خوش‌بینانه ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم افغانستان بی سواد هستند.

دانش گفت: اولین مراکز سواد آموزی ما از مساجد آغاز شده‌است و امروز نیز باید از این مکان‌ها استفاده شود  پس از طالبان کمتر از یک میلیون نفر توسط ۲۰ هزار معلم آموزش می‌دید که در میان شان دختران وجود نداشت؛ اما در حال حاضر حدود ۵۵ درصد سواد آموزان در کشور زنان هستند.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان  تأکید کرد: فرهنگ می‌تواند نقش محو نفرت پراکنی، خشونت، نفاق، مبارزه با افراط گرایی و مبارزه با فساد را ایفا نماید و  از منتقدین دولت انتقاد کرد که غیرمنصفانه درباره دولت وحدت ملی قضاوت می‌کنند.

در حالی از روز جهانی سواد تجلیل می‌شود که بر اساس آمارها بیش از ۶۵ درصد شهروندان افغانستان از نعمت سواد بی‌بهره  و صدها مدرسه  در سراسر افغانستان بر روی دانش‌آموزان، بخصوص دختران بسته است.

کلیدواژه