آغاز سال تعلیمی در ولایت فراه در سایه ناامنی
(last modified 1396-06-16T07:42:20+00:00 )
سنبله 16, 1396 12:12 Asia/Kabul

سال جدید تعلیمی در ولایت فراه که از جمله ولایت های گرمسیر افغانستان است با نواختن زنگ توسط مسئولان محلی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،سال جدید درسی و تعلیمی در حالی در این ولایت غربی کشور شروع شده است که تا هنوز بر اثر ناامنی ها و تهدیدات گروه های مسلح مخالف دولت بیش از ۴۰ مکتب که عمدتا دخترانه است در بخش های مختلف این ولایت مسدود است.

محمد یونس رسولی معاون والی فراه در گفتگو با رادیودری آغاز سال تعلیمی در فراه را توام با مشکلاتی از قبیل بسته بودن مکاتب، نبود امنیت، عدم وجود معلمان مسلکی و نبود ساختمان برای مکاتب دانست و تصریح کرد: دولت افغانستان تمام تلاش خود را به خرج داده است تا بتواند زمینه های آموزشی را در مکاتب برای آینده سازان این کشور آماده سازد.

رسولی افزود: بیش از 40 مکتب در ولسوالی‌های فراه به دلیل مشکلات امنیتی مسدود است و مسئولان محلی در این ولایت سعی دارند تا در گفت وگو با رهبران قومی بتوانند راهی برای بازگشایی این مکاتب پیدا کنند.

معاون والی فراه با بیان اینکه سطح تحصیل و تعلیم در این ولایت بالا است اما گفت: دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان همواره در پی نا امن کردن این ولایت هستند و نتیجه آن هم نرفتن هزاران دختر وپسر فراهی به مکتب است.

این مقام محلی در فراه با اشاره بر اینکه 165 مکتب در فراه تا کنون ساختمان ندارد و دانش آموزان مجبور هستند در فضای باز درس بخوانند که مشکلات فراوانی هم برای شاگردان و هم برای معارف فراه بوجود آورده است.

معاون والی فراه اظهار داشت:نبود معلمان مسلکی در ولسوالی‌ها نیز از مشکلات بزرگی است که همواره مسئولان را نگران کرده و این درخواست بارها به مقام های بلندپایه دولتی در کابل فرستاده شده است.

رسولی ضمن بیان اینکه هم اکنون 200 تن از کسانی‌که به تقاعد (بازنشستگی) نزدیک شده‌اند را بخاطر مشکلات سیستم اداری در مرکز کشور تقاعد داده نمی‌تواند، گفت : باید هرچه زودتر وزارت معارف افغانستان برای استخدام معلمان جوان و تحصیلکرده برنامه هایی را روی دست گیرد.

وی از علاقه مندی کودکان و نوجوانان فراهی برای فراگیری علم و دانش خبر داده افزود: خانواده ها نیز دغدغه ی آموزش فرزندانشان را دارند و حتی  منازلشان را در مناطقی که مکاتب مسدود است ترک کرده و در سخت ترین شرایط فقط بخاطر اینکه فرزندانشان به مکتب بروند به مناطق امن مهاجرت کرده اند.

معاون والی فراه با بیان اینکه معارف راه رشد و ترقی کشور است از مخالفان مسلح دولت نیز خواست تا مانع رفتن دانش‌آموزان به مکتب‌ها نشوند.
در ولایت فراه به دلیل گرمسیر بودن این ولایت سال جدید تعلیمی از ماه آخر تابستان آغاز می شود.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.