سنبله 16, 1396 15:17 Asia/Kabul

چندی قبل خبر خوشی از آغاز انتقال محموله های تجاری، تولیدی و صنعتی ولایت هرات از طریق هوا به کشور هند خوشحالی بازرگانان را در پی داشت اما اکنون گفته میشود تا به حال هیچ محموله ای از این طریق ارسال نشده است.بازرگانان هراتی تا هنوز چشم انتظار آغاز این روند هستند.

تاجران هراتی تاکید میکنند اگر دهلیز هوایی بین هرات و هند باز شود محصولات کشاورزی و صنعتی این ولایت به قیمتی اندک به جنوب آسیا فرستاده خواهد شد.

تاجران هرات از مسئولان دولتی میخواهند هرچه زودتر و بر اساس توافقات بعمل آمده ارسال محموله های بازرگانان به کشور هند را آغاز کنند.

برنامه صادرات اقلام تجاری افغانستان چندی قبل از ولایت کابل به کشور هند از طریق هوا آغاز شد.

باآنکه تاکنون چندین محموله از تولیدات داخلی و صنعتی کشور از همین طریق از ولایت های کابل و کندهار به خریداران آن در کشور هند فرستاده شده اما این روند از ولایت هرات آغاز نشده و بازرگانان را نگران کرده است.

با این حال مسئولان اتحادیه صادرکنندگان ولایت هرات تاکید دارند به هر نحو ممکن این اتفاق خواهد افتاد و آغاز صادرات هوایی به هند توسعه اقتصادی و شگوفایی تجارتی در هرات را در پی خواهد داشت.

حمیدالله خادم رییس این اتحادیه گفت: تمام کارهای مقدماتی انجام شده و در آینده نزدیک شاهد آغاز صادرات هرات به هند خواهیم بود.

خادم دلیل تاخیر در آغاز این روند را تعطیلات روزهای عید عنوان کرد اما گفت: بازرگانان و مردم هند مشتاقانه منتظر ارسال محموله های تجاری هرات به این کشور هستند.

مسئولان محلی در هرات نیز ضمن استقبال از صادرات هرات به هند اعلام کردند: هیچ مشکلی فرا راه این روند وجود ندارد و از سوی مقام های دولتی نیز حمایت می شود.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات به رادیودری گفت: برای اجرایی شدن این طرح سالها زمان صرف شده و گفتگوهای مهمی نیز بین مسئولان ۲ کشور رد و بدل شده و به نتیج قابل قبولی نیز رسیده ایم.

وی تاکید کرد: بزودی محموله های بازرگانان هرات از طریق هوا به کشور هند صادر خواهد شد.

با وجود این همه علاقه مندی دولت و بازرگانان افغانستان برای همکاری های اقتصادی با کشور هند اما کشور هندوستان چقدر می تواند از لحاظ اقتصادی برای تاجران و صنعتگران هرات اهمیت داشته باشد.

محمدناصر انوری آگاه مسایل اقتصادی در هرات به این پرسش پاسخ گفته و افزود: کشور هند می تواند بازاری مناسب برای صادرات امول تجاری، تولیدی و صنعتی افغانستان باشد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.