سنبله 18, 1396 15:52 Asia/Kabul

مردم، اساتید دانشگاه و معارف هرات نسبت به عدم تلاش ها از سوی دولت برای محو بی سوادی در کشور انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شماری از شهروندان هرات ناهنجاری های اجتماعی موجود در این ولایت را از عدم سواد کافی در بین مردم دانسته و هشدار می دهند که اگر برنامه ریزی بهتری برای دسترسی افراد بی سواد و کم سواد به تحصیل صورت نگیرد مشکلات مردم بیشتر از این که هست خواهد شد.

جنگ های چند دهه اخیر و بویژه حضور ۷ ساله طالبان در افغانستان باعث شد تا بیشتر مردم این کشور از نعمت سواد بی بهره بمانند.

با آنکه در چند سال اخیر وزارت معارف افغانستان از بازگشایی مراکز سوادآموزی حتی در دورترین قریه های ولایت های مختلف خبر داد اما هنوز هم عده کثیری از مردم از خواندن و نوشتن بهره ای ندارند.

محمد ایوب و سمیع الله دو تن از دانشجویان دانشگاه هرات عقیده دارند هراندازه که سطح سواد و تحصیل در بین جامعه بالابرود به همان پیمانه مشکلات و معضلات اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر نعمت الله سروری استاد دانشگاه در ولایت هرات  با بیان اینکه افراد باسواد چراغ های روشن هرجامعه هستند، گفت: درشرایط کنونی افغانستان فراگیری علم و دانش برای هر فرد از این کشور از هرکار دیگری مهمتر و واجب تر است.

در حالیکه آمارها نشان می دهد ۶۰ درصد از ساکنین افغانستان از داشتن سواد بی بهره هستند اما مسئولان وزارت معارف تاکید دارند: این وزارت تلاش های فراوانی انجام داده تا مراکز سواد آموزی در ولایت های مختلف گشایش یابد.

این مقامات آموزش و پرورش افغانستان خوشبین هستند که طی چند سال آینده با برنامه هایی که این وزارت برای آموزش و سواد آموزی دارد، تعداد افراد کم سواد و بیسواد در کشور کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.