سنبله 20, 1396 12:08 Asia/Kabul

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد رییس جمهور قزاقستان در دیدار با محمد اشرف غنی، در حاشیه "نخستین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینه ساینس و تکنالوژی"وعده سپرده‌است که در عرصه ترمیم تجهیزات نظامی با افغانستان هم‌کاری نماید.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،بر اساس خبرنامه ای که از سوی ارگ به نشر رسیده محمداشرف غنی از قزاقستان خواست تا در عرصه ترمیم تجهیزات نظامی، افغانستان را همکاری نماید که این خواست از سوی رییس جمهور آن کشور پذیرفته‌ شد.

همچنین دوطرف در خصوص توسعه همکاری‌های ترانزیتی افغانستان و قزاقستان نیز بحث و تبادل نظر کردند.

نظربایف رییس‌جمهوری قزاقستان ضمن تأکید بر همکاری‌های بیشتر ترانزیتی و تجارتی، خواهان تعیین هیئت دوجانبه در این زمینه گردید و گفت که باید روی احداث خط آهن که از ازبکستان به قزاقستان و چین امتداد می‌یابد کارهای همه‌جانبه و مشترک انجام شود.

اشرف غنی هم درتاکید کرد که افغانستان با قزاقستان روابط دیرینۀ دارد و این روابط هم‌چنان درآینده گسترش  خواهد یافت.

در همین حال رییس جمهور افغانستان در دیدار با رییس جمهوری ازبکستان نیز در شهر آستانه بر گسترش همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور تاکید کردند.

رییس جمهور ازبکستان در این دیدار گفت که روابط میان افغانستان و ازبکستان در عرصه تجارت و تزانزیت تقویت یافته و نیاز به همکاری‌های بیشتر میان دوکشور می باشد تا در عرصه صلح، امنیت، تجارت و ترانزیت به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست یابیم.

غنی نیز ازبکستان را شریک تجارتی و ترانزیتی افغانستان عنوان کرده خاطرنشان کرد که این روابط روی بهبود وضعیت مردم دو کشور و منطقه تأثیر بسزای خواهد داشت.

رییس جمهور ازبکستان همچنین بیان داشت که آن کشور علاقمند است در بخش نساجی سرمایه گذاری صورت گیرد و خواهان جستجوی راه های همکاری دراین خصوص گردیده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان نوروزی موجود است.

کلیدواژه