نشست های سازمان همکاریهای اسلامی بی نتیجه است
(last modified 1396-06-20T13:42:38+00:00 )
سنبله 20, 1396 18:12 Asia/Kabul

نشست های سازمان همکاریهای اسلامی طی سالیان اخیر بی نتیجه بوده و اهداف و نتایج آن در حد شعار باقی می ماند و جنبه عملی پیدا نمی کند.

حبیب الله رفیع ، روزنامه نگار ، تحلیل گر و آگاه مسائل افغانستان در گفتگو با رادیو دری با اشاره به نشست سازمان هکاریهای اسلامی در آستانه قزاقستان و حضور اشرف غنی ، رئیس جمهوری افغانستان در این نشست گفت : نشست نمایندگان کشورهای اسلامی چیز جدید و تازه ای نیست . این نشست ها هر از چندگاهی بین سران ممالک اسلامی برگزار می شود که متاسفانه اکثر این جلسات عملی و مفید نبوده و در حد شعار باقی مانده است .

به گفته رفیع ، تنها تفاوت این نشست با نشستهای قبلی موضوع و هدف آن است که قرار است پیرامون مسائل اقتصادی جهان اسلام برگزار شود و تعهدات و قراردادهایی بین سران ممالک اسلامی  منعقد گردد. اگر واقعا تعهدات محکم و اساسی بین سران کشورهای اسلامی پیرامون اقتصاد منعقد شود و طرفین پایبند به این تعهدات باشد ، بسیاری از مشکلات اقتصادی و وابستگی کشورهای اسلامی به جهان خارج از خود برطرف خواهد شد و این بسیار به نفع کشورهای اسلامی از جمله افغانستان می باشد و این کشور می تواند با چندین کشور اسلامی روابط اقتصادی محکم و پایدار ایجاد کند .

استاد دانشگاه کابل ، در خصوص دلایل ناکامی نشستهای سران کشورهای اسلامی گفت :  نبود اعتماد متقابل بین کشورهای اسلامی و وابستگی این کشورها به دولتهای استعماری از جمله دلایل ناکاهی این نشستها می باشد . از سویی نیز نشستهای سران کشورهای اسلامی بسیار کوتاه و خرد برگزار می شود که باعث می شود اختلافات کما فی السابق ادامه داشته باشد و نتایج نشستها بر روی کاغذ باقی بماند .

رفیع در پایان تصریح می کند که از جمله وابستگی کشورهای اسلامی به دول استعماری می توان به وابستگی سرن مرتجع عرب به امریکا یاد کرد ؛ چنانکه شاهدیم پس از سفر دونالد ترامپ به ریاض ، تنشها بین عربستان و قطر افزایش می یابد و امریکا از این اختلاف به نفع خود سود برده از یکطرف طیارات نظامی خود را به قطر می فروشد و ازسویی هم تسلیحات به عربستان سعودی عرضه می کند .

به باور وی ، قدرتهای استعماری همواره از نفاق بین مسلمانان به نفع خود سود برده و نمی گذارند تا کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند ؛ لذا تنها راه پایان اختلافات در بین کشورهای اسلامی و نتیجه مند بودن اینگونه مذاکرات اتحاد و همدلی بین کشورهای اسلامی ، اعتماد متقابل داشتن و رفع وابستگی به کشورهای استعمارگر و سلطه طلب می باشد .