نقش موثر علمای دینی افغانستان در ریشه کنی مواد مخدر در این کشور
(last modified 1396-06-23T12:44:00+00:00 )
سنبله 23, 1396 17:14 Asia/Kabul
  • نقش موثر علمای دینی افغانستان در ریشه کنی مواد مخدر در این کشور

مسئولان اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات نقش علما، روحانیون و رهبران قومی را در ریشه کن شدن کشت و تولید مواد مخدر در این ولایت موثر دانسته و تاکید کردند، همکاری های علما و متنفذین محلی بوده است که این اداره توانسته دستاوردهای مهمی در امر مبارزه با مواد مخدر داشته باشد.

بنا به گفته مسئولان این اداره نقش علمای دینی در تشویق مردم به تخریب کشتزارهای مواد مخدر از نقش پلیس بارزتر بوده است.

معمولا زمانی علما و روحانیون جلسات عمومی را برگزار می کنند که جامعه با مشکل جدی روبرو باشد.

این بار نیز این نشست عمومی علما تاکید بر نابودی کامل مواد مخدر وهم چنان آگاهی دهی برای مردم از اضرار کشت،تولید و ترانزیت انواع مواد مخدر در ولایت هرات است.

اعضای شوراهای علما و روحانیون هرات زیر یک سقف جمع شدند تا راهکارهای مناسب و موثری را برای از بین بردن کشتزارهای مواد مخدر در ولسوالی ها و روستاهای نا امن جستجو کنند.

غلام جیلانی دقیق رییس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات به رادیو دری گفت: در بسیاری از ولسوالی های این ولایت کشت وتولید مواد مخدر به صفر رسیده و دهقانان کشت جایگزینی برای کوکنار پیدا کرده اند.

دقیق اظهار داشت: نقش علمای دین در تشویق مردم به مبارزه با مواد مخدر و منع کشت کوکنار بسیار موثر بوده است.

در عین حال علمای دینی در ولایت هرات کشت، تولید و استفاده از مواد مخدر را به ضرر مردم دانسته و بر حرام بودن آن تاکید کردند.

مولوی غوت الدین عضو شورای علمای هرات ضمن تاکید بر اینکه هر آنکسی که در کار کشت، تولید و قاچاق موادمخدر سهم داشته باشد کار آن برخلاف دستورات اسلام است، از مسئولان دولتی خواست تا با عاملان آن برخورد جدی کند.

از سوی دیگر سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات که در این جلسه حضور داشت، گفته است: تا هنوز تلاش های لازم برای محو کامل کشت و قاچاق مواد مخدر در این ولایت صورت نگرفته است.

حسینی با بیان اینکه به منظور تشویق کشاورزان برای استفاده از کشت بدیل دولت افغانستان تاکنون کار چندانی انجام نداده، گفت: مردم و بخصوص دهقانان نیز از کار در مزارع خشخاش خسته شده و نیاز دارند تا از جانب موسسه های کمک رسان بین المللیی و دولت افغانستان همکاری هایی را برای آغاز یک زندگی بهتر حمایت شوند.

با آنکه دولت افغانستان تصمیم گرفته است با کمک علمای دینی و رهبران قومی کشاورزان را در ولسوالی های نا امن هرات تشویق کند تا کشت مواد مخدر را پایان بخشند، هم اکنون گزارش ها حاکی از کشت، برداشت و فروش مواد مخدر در بسیاری از ولسوالی های غرب افغانستان است