سخنگوی دولت افغانستان: ما دنبال گسترش روابط با کشورهای قدرتمند منطقه هستیم
(last modified 1396-06-29T12:48:19+00:00 )
سنبله 29, 1396 17:18 Asia/Kabul
  • شاه حسین مرتضوی
    شاه حسین مرتضوی

سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در تشریح برنامه سفر رئیس جمهوری این کشور به آمریکا و محتوای سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ما با تمام کشورهای قدرتمند منطقه از جمله ایران، چین و هند روابط رو به گسترش داریم.

به گزارش ایرنا، «شاه حسین مرتضوی» روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی گفت : رئیس جمهوری در سخنرانی خود از راهبرد جدید آمریکا استقبال کرد و تأکید داشت که مبارزه با تروریسم باید منسجم و جهانی باشد تا به پیروزی برسد.

مرتضوی افزود که افغانستان تنها با پاکستان مشکلاتی دارد که در تلاش برای حل آن هستیم و در غیر این رویکرد وضعیت نامطلوب در دو کشور ادامه خواهد داشت.

وی گفت : رئیس جمهوری در سخنرانی خود خواستار گفت وگوی دولت با دولت میان پاکستان و افغانستان شد و این کشور را در خط نخست مبارزه با تررویسم خواند.

به گفته مرتضوی اشرف غنی از سازمان ملل خواست که نهادهای زیر مجموعه این سازمان در برابر وظایفشان پاسخگو و کارآمدتر باشند.مرتضوی گفت که غنی روز پنجشنبه با ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار می کند و این دیدار اولین چون پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا صورت می گیرد دارای اهمیت است.

به گفته وی آمریکا طی چند سال آینده رقمی معادل 7 میلیارد دلار در بخش تقویت ارتش به ویژه نیروی هوایی افغانستان هزینه خواهد کرد که این کمک ها بطور رسمی با رسیدن اولین محموله از بالگردهای «بلک هاوک» به قندهار در روز دوشبنه وارد مرحله اجرایی شده است .

به گفته سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان ظرفیت و توانمندی نیروی هوایی آمریکا در این کشور نسبت به قبل ؛ 2 برابر افزایش یافته که در صحنه های نبرد علیه طالبان اثرات خوبی داشت و بطور عملی از نیروهای افغان حمایت می کند.رئیس جمهوری افغانستان که از دوشنبه شب در نیویورک به سر می برد ؛ روز پنجشنبه با شماری از رهبران جهان دیدارخواهد داشت .