واکنش جنبش گذار به اسناد منتشر شده از اداره امور ریاست جمهوری افغانستان
(last modified 1396-06-30T13:20:41+00:00 )
سنبله 30, 1396 17:50 Asia/Kabul
  • واکنش جنبش گذار به اسناد منتشر شده از اداره امور ریاست جمهوری افغانستان

اسنادی در هفته جاری از اداره امور ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر این که برخی از مسئولان این اداره برای جلوگیری از استخدام اقوام غیر پشتون با یکدیگر توافق کرده بودند فاش شد که واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، جنبش گذار در یک نشست خبری با انتقاد از قوم گرایی در ارگ میگوید که آنچه در اداره امور افشا شده، گوشه کوچکی از خیانت، قانون شکنی و تبعیض سیستماتیک در حکومت است که در بسیاری از نهاد های دولتی دیگر عملن چنین ظلم و تبعیض جریان دارد.

هارون معترف، رییس جنبش گذار میگوید که اسناد منتشر شده از اداره امور نشان دهنده قومی سازی نهادهای ملی، تمامیت خواهی و حذف اقوم غیر پشتون از ادارات کلیدی حکومت وحدت ملی است.

اعضای این جنبش  میگویند که مدارک فاش شده در اداره امور ریاست جمهوری، توسط یک فرد نه بلکه حلقه بزرگی در آن دخیلند .

از سوی هم این جنبش از رییس جمهور افغانستان میخواهد تا در میان اقوام در افغانستان تبعیض ایجاد نکند.

شاه حسن مرتضوی رییس دفتر سخنگوی رییس جمهور کشور نیز با بیان اینکه افراد متعصب نماینده رییس‌جمهور نیستند تاکید کرد که آقای غنی بر اساس قانون اساسی در برابر مردم عمل خواهد کرد .

گفتنی است طرحی که دوازده بند داشت، از کانال تلگرام ریاست ادارۀ امور از آدرس ثواب الدین مخکش معاون این اداره پخش شد که در آن گفته شده بود که حضور کارمندان تاجیک، هزاره و ازبیک تبار در این نهادها کاهش داده شود و بر اساس این توافق تنها افراد محدودی از سایر اقوام به صورت سمبلیک در این اداره باید استخدام  شوند.